نقد فشرده فیلم کلبه The Shack
-
منتشر شده در 01 آذر 1396
نقد فیلم کلبه The Shack
بهجرئت میتوان گفت یکی از بدترین اقتباسهای سینمایی از یک داستان پرفروش را شاهد هستیم و تمام تقصیرها را میتوان مستقیماً متوجه کارگردان 47 سالهی انگلیسی آن "استوارت هزالدین" Stuart Hazeldine دانست. بر من پوشیده است که چرا رمان هایی که هسته ی اصلی آن گم شدن یک دختربچه و قتل اوست چرا همیشه در آمریکای شمالی اینقدر می فروشد. یادم هست که چندین سال پیش داستان مشابهی با نام "استخوان های دوست داشتنی" The Lovely Bones نیز به فروش بالایی دست پیدا کرده بود و دیری نپایید یک فیلم سینمایی نیز از روی آن ساخته شد که البته از فیلمی که اکنون درباره آن صحبت می کنیم بسیار استوارتر می باشد. هزالدین کارگردان، بدور از تفکر خلاق فیلم خود را ساخته و بهشدت کسلکننده ازکاردرآمده است. حتی ما را به شک میاندازد که بهگونهای میخواسته خادمان کلیسا را بیشتر خشنود کند تا بینندهها را سرگرم. او فقط به این نکته توجه کرده است که ماجراهایی با این قبیل موضوعات باید در فضایی آرام اتفاق بیفتد و فروتنی و وقار از سر و روی هنرپیشههای فیلم ببارد. این در حالی است که آرامشی که او به اثر تزریق کرده آنچنان مصنوعی و غیرطبیعی است که به بزرگترین مشکل فیلم مبدل میشود. اگرچه میدانیم که برگردان کردن این داستانها به تصویر چندان کار راحتی نیست اما او و سناریونویسان و سایر عواملش آنچنان از قوانین عادی ساخت اینگونه آثار فاصله گرفتهاند تا جاییکه خیلی بینندهها چرت زدن را به دیدن آن ترجیح میدهند. قاطی کردن موضوع خانواده با اعتقادات قلبی و مذهبی به شکلی است که توهم سوءاستفاده از احساسات را پیش میکشد و برخی را سریعا سرخورده میکند. اگرچه می دانیم بسیاری از قوانین حاکم خانوادگی از منش و اعتقادات مذهبی والدین خصوصا پدر خانواده سرچشمه می گیرد که در برخی مواقع به فاجعه ختم می شود اما مرتبط ساختن این دو در شکل یک امتیاز تا حد یک معجزه و یا نظایر آن ریاکارانه و غیر مسئولانه به نظر می رسد. زیرا ما نمی دانیم پدر این خانواده که پدر خود را با دستانش کشته بیشتر به کلیسا و تعالیم آن دلبسته است و یا قاتلی که ما آن را نمی بینیم و دخترش را کشته است و اینجاست که نقش مذهب و نهاد های تبلیغاتی وابسته به آن و واقعیت های موجود دچار هرج و مرجی می شود که داستان نویس اگر بخواهد آن را به هر سمتی ببرد باز هم می توان ایراد های فراوانی به آن وارد کرد. کارگردان در این یک مورد بدون تقصیر است اما می توانست با اعمال نظر بر روی دست پخت فیلم نامه نویسانش، نتیجه را از این سردرگمی یا ریاکاری نجات دهد.
فیلم ماجرای پدری است که دوران خردسالی وحشتناکی را سپری کرده و پس از سال ها دختر خردسال خود را در جریان یک کودک ربایی از دست میدهد و مدت ها نمیتواند با این موضوع کنار بیاید تا جاییکه لحظات زندگیاش با رنج و غم میگذرد تا اینکه بدون مقدمه نامهای دریافت میکند تا به کلبهای در جنگل، همانجا که دخترش به قتل رسیده برود. او در راه تصادف کرده و به کما میرود اما در رؤیا و فضایی روحانی گونه موفق میشود که بالاخره جنازه دخترش را پیدا کرده و آن را به خاک بسپارد. پس از به هوش آمدن از غم این فراق رهایی یافته و دوباره به کانون خانواده بازمی گردد. هدایت بازیگرها که چندتایی از آنها نیز حرفهای هستند ایرادهای اساسی دارد و صحنه آرایی ها و نوع فیلمبرداری و رنگ فضا خصوصاً در قسمتهای اصلی داستان یعنی جاییکه که پدر خانواده به دعوت ناشناسی عازم کلبهای میشود که دخترش در آن به قتل رسیده اساساً اشتباه است. شاید او میخواسته ساختهاش با سایر فیلمهای مشابه متفاوت به نظر برسد اما استعدادش در خلق فضایی جدید که قرار است ملکوتی بوده و بار معنوی زیادی را بر دوش بیننده بگذارد، درست عمل نکرده است. اصولاً دیالوگهای سنگین معنوی درخور، ردوبدل نمیشود تا تماشاگر را آماده سیر و سلوک در بارگاهی کند که حکمتهای الهی در آن شناور است و شاید معنویترین فضای آشنا برای بیننده همان کلیسا است و دعاهای معمول درون آن که از آن هم آبی گرم نمیشود. شخصیتپردازی مردی که در کودکی پدر خود را کشته و اکنون به شکلی دلخراش دختر خاص و دلبندش را ازدستداده و در کشمکشی سرد میان بچه ی ناسپاس بودن و پدر مقصر بودن افسرده وار دستوپا میزند بهدرستی صورت نگرفته و حرکات و گفتههای میان پدر و دختر در حد فیلمهای نهچندان جدی کودک و نوجوان باقی میماند. این باعث میشود تا بیننده ی صائب نظر، پدر خانواده را برای راهیابی به این فضای معنوی شایسته نداند و به این صحنهها که البته از نظر فیزیکی کماشتباه نیز نبودند به شکلی جدی خیره نشود. با توجه به آنچه گفته شد این اثر 20 میلیون دلاری آنقدر بیحس و حال بوده که حتی معتقدین مذهبی را هم تکانی نمیدهد تا چه رسد به کم خدایان ندانم گرا را.
غزل از دماوند 12/09/1396
عالی بود
یاسر از تهران 22/09/1396
خیلی نقد غیر منصفانه ای بود
فیلمم کن: حقایق را گفتیم یاسر جان.
آرش از آمستردام 23/09/1396
راستش با نقد شما الان من باید بگم که : والا چی بگم !!
دوست من نمیخوام بگم غیر منصفانه بود چون این فیلم بخصوص کلا" برای کسانی بهتر قابل درک و پذیرش هست که ایمان به مسبح دارن.میپذیرم که اگر من ایمان نداشتم به مسبح چیزی بهتر و مناسبتر از این نقد شما نمیتونستم بیارم، ولی خیلی عجیب این فیلم و دیالوگهاش تاثیر داشته بر خیلی از ایرانیهای مسیحی که که دیدم و حرف زدن در موردش. اصلا" قصد جسارت به آگاهی سینمایی شما نداشتم ولی این فیلم فقط و فقط برای فضای دیگریست و نه حرفه ای.
فیلمم کن: آرش جان ممنون که از زاویه ی دیگری به این فیلم و نقد نگاه کردی. اما اگر توجه کرده باشی ما به محتوای فیلم که چه چیزی را قصد دارد حکایت کند کاری نداشتیم. منظور ما این بود که این محتوا با ظاهری که به نمایش گذاشته بود همخوانی نداشت. من مسیحی نیستم اما فیلم های بسیاری را درباره او، معتقدانش و معجزات آنها دیده ام که از آن فیلم لذت برده ام و شاید تحسینش هم کرده ام نه به خاطر محتوای آن بلکه به دلیل رعایت اصول فیلم سازی مانند "آهنگ برنادت". فیلم حاضر خصوصا در بخش هایی که مرد به رویا می رود اصلا قادر نیست فضایی جدی و روحانی خلق کند تا تاثیر گذار شود حال چه کارگردان بخواهد یک مسیحی به شدت معتقد باشد یا ادای آن را دربیاورد. دیالوگ ها مهم هستند اما برای خوب و سرگرم بودن یک اثر سینمایی کافی نیستند و بایستی با سایر اجزای فیلم هماهنگ باشند. در ضمن اینکه من نتوانستم دیالوگ های پرمغز و سنگینی در این فیلم بیابم و فکر نمی کنم این به اعتقادات من بستگی داشته باشد.
هانا از تهران 28/10/1396
واقعا فیلم زیبا و پر مفهومی بود آرامش خاصی به آدم میده...انتقاد شما یکم غیر منصفانه بود
منصور از تهران 01/11/1396
با سلام
من این فیلم رو نه یک بار بلکه دو بار دیدم. از نظر من واقعا خوب بود. پیام فیلم واقعا عالی بود. شاید از نظر خیلی ها که به دنبال فیلم هایی با مضموم اکشن و یا صحنه های خیالی هستند زیاد جالب به نظر نرسد ولی از نظر من واقعی بودن خیلی بهتر از انیمیشن هست. پیام فیلم واقعا روشن بود. از نظر من این فیلم بیشتر سعی در نمایش دادن جنبه های خوب انسانی بود تا حالت تجاری.
امیدوارم باز هم از این قبیل فیلم ها ساخته شود و کمک کند تا انسانهای بهتری شویم.
با تشکر
فیلمم کن: منصور جان ما هم از پیام شما تشکر می کنیم. اما پیام یک فیلم بخشی است که حتی ممکن است در اولویت قرار نگیرد. چراکه این امکان وجود دارد که هر کسی بنا بر مقتضیات، محتوای معنوی فیلم را به گونه ای تعبیر و برداشت نماید. اگر به پیام فیلم اهمیت بیش از حد لزوم داده شود پس خواندن کتاب کفایت خواهد کرد. فیلم هنر کار با تصویر است.
بانو از تهران 02/11/1396
کاملا با نقدتون موافقم
فرهاد از تهران 14/11/1396
با سلام
دوستانی که نقاد حرفه ای هستند میدونن که هیچ محصولی قرار نیست رضایت همگان رو جلب کنه بلکه فقط روی بخشی از مخاطبات تاثیر میگذاره تازه اونم بستگی به مود مخاطب در ایام تماشای فیلم داره ممکنه یکی الان اینو اصلا نپسنده اما چندسال یا چند وقت بعد نظرش کاملا عوض بشه.
بهمین دلیل نمیشه خیلی روی نقدی که می نویسید و کاملا هم محترم هست اینقدر اصرار و تعصب داشته باشید. بنظر من هستند کسانی که حاضر نیستند چند دقیقه از این فیلم رو ببینند و در مقابل افرادی هم هستند که چندین بار اونو خواهند دید و به دیگران هم توصیه خواهند کرد. من خودم روانشناسم و قصد دارم با خانواده یکبار دیگه این فیلم رو ببینم و به همه دانشجویانم توصیه کردم اون رو ببینند چون معتقدم تاثیر اون روی بحث مهم قضاوت نکردن دیگران از صدها ساعت خوندن کتاب و نشستن پای سخنرانی و یا دیدن سریال های طولانی داخلی بسیار بیشتره
یاعلی...
فیلمم کن: فرهاد جان در مورد تغییر ذایقه آدمی به مقتضی زمان و حتی مکان با شما کاملا موافقیم هرچند که شما می دانید که آدم ها کمتر تغییر می کنند و اگر تغییری می بینید درواقع حقایقی است که در مورد آنها در طول زمان آشکار می شود. اما اگر شما به دلایل داشتن یک وابستگی شخصی مانند تخصص و یا شغل به محتوای یک فیلم سینمایی علاقه مند شده اید، دلیلی بر آن نیست که دیگران این اثر را مطابق بر استاندارد های مورد قبول در حرفه ی فیلمسازی بدانند. ما به موضوع فیلم هیچ ایرادی وارد نمی آوریم بلکه جان دادن به این سناریو از طریق تصویری را چندان درخشان نمی بینیم. محتملا شما دوست دارید که توجه دانشجویان را به موضوعات خاص روانشناسی معطوف کنید اما قرار نیست که ما اینچنین کنیم. ما به شدت به فضای روحانی و الهی ایجاد شده در فیلم اعتراض داریم و آن را مبتدی وارانه می پنداریم. کارگردان از پس بهم خوب متصل کردن بخش واقعی مانند و قسمت تخیلی داستان برنیامده است و از این رو تاثیرگذاری عمیقی را شاهد نیستیم.
امیر از تهران 17/11/1396
این فیلم بسیار فیلمی پر محتوا و مفهومی و جالب بود . این فیلم برای کسانی که در عرفان سروکار دارن عالیه چون دین و مذهب و خدا و ... را توضیح داده بود
یاعلی...
محمود از تهران 18/11/1396
در ابتدا از نقدتون تشکر میکنم و اینکه سعی کردین بر اساس دانسته ها و تجربیات خودتون در زمینه سینما و مباحث دیگه های نظیر مذهب و خانوده و...این فیلم رو مورد بررسی قرار دادین..اما دوست عزیز روی نقد شما نقد دارم و اونم اینه که به نظرم شما از نظر درک مفاهیمی چون خانواده،عشق ،خداشناسی و عرفان و سایر مفهومات انتزاعی و معنوی نباز به مطالعه و تجربه بیشتری دارین..نقد شما همانطوور که سایر دوستان اشاره کردن کمی غیر منصفانه یا خیلی غیر منصفانه هست. یکی از دلایل مهم این امر عدم توانایی شما در برقراری و درک خیلی از نکات و اشارات فیلم از طریق دیالوگها به مباحث خیلی مهم انسان شناسی و خداشناسی هست که هر کدام می توانند توسط اساتید علم و فلسفه و الهیات به طور بسیار دقیق توضیح داده شوند.با توجه به همین نکات لطیف و زیبایی که از طریق مکالمات یه انسانی که تحت آزمایش خیلی سختی قرار گرفته با خدای خودش یک حس همذات پنداری خوبی ایجاد میشه چرا که برای خیلی از ما انسان ها شرایط دردناک و سخت و تجربه های مشابه داستان فیلم پیش آمده و لذا نه تنها فیلم کسالت بار نبود بلکه تا لحظه آخر توجه بیننده را به خودش جلب میکنه .البته به قول یکی از دوستان شاید بعضی ها با توجه به شرایط و تجربیاتشون اصلا نتونند ارتباط برقرار کنند که فکر کنم شما یکی از اونها هستین یه هر حال این موارد رو احساس کردم که باید بگم.. برای شما آرزوی موفقیت میکنم..
فیلمم کن: ما هم متقابلا از شما تشکر می کنیم. پیام های دوستان خصوصا اگرچالشی بوده و با توضیح همراه باشه نوشته ها را خواندنی تر و مراجعه کنندگان را حساس تر می کند. همان چیزی که مطلوب ما نیز هست چرا که بهرحال خوانندگان ما حداقل نوشته ها را قابل خواندن و نظردهی دانسته اند. اما همانگونه که شما بهتر می دانید انبوهی فیلم در ژانر ها با موضوعات مختلف ساخته می شود و کسی که علاقه به نوشتن (نقد کردن) درباره ی آنها دارد نمی تواند متخصص همه ی این موضوعات بوده و یا اینکه برای سنجش فیلم ها دست به مطالعه ی عمیق درباره ی آنچه آنها مطرح می کند بزند. ما که نمی توانیم برای درک هر فیلمی کلی متخصص انسان شناسی و خداشناسی و غیره همراه خودمان به سینما ببریم و یا اینکه پس از دیدن هر فیلمی در جلسات بحث تخصصی حضور پیدا کنیم. این که یک فیلم بخواهد در مورد یک موضوع روحانی و یا خدایی صحبت کند دلیلی بر خوب بودن آن نیست درست مانند اینکه کسی یک نقاشی در مورد اینگونه مسائل بکشد اما هنر نقاشی کردنش چندان تعریفی نداشته باشد. شما متوجه منظور این نقاش به خوبی می شوید اما نمی توانید او را یک نقاش زبردست و اثرش را یک شاهکار معرفی کنید. ما فیلم ها را بنا بر تعریف یک فیلم سینمایی ارزیابی می کنیم در غیر اینصورت نیازی به دیدن فیلم نمی بود و مطالعه ی کتاب آن به مراتب تاثیرگذار تر جلوه می کرد.
ماریا از شیراز 27/11/1396
به نظر من فیلم فوق العاده ای بود.حاضرم بارها ببینمش و به همه پیشنهادش کنم
میثم از رشت 12/12/1396
پس نقد چی شد؟ من که در این متن نقدی ندیدم!!!!
بهزاد از اصفهان 17/12/1396
فیلم بسیار خوبی بود،بعضی وقتها روح و روان ما نیاز به پالایش داره و به نظرم این فیلم کمک زیادی میکنه.البته شاید به تمام سوالات ما جواب نده که قاعدتا همچین انتظاری حتی از فلسفه هم نمیتوان داشت.
مریم از تهران 20/12/1396
با سلام بنظر من این فیلم نبود الهام الهی بود و یک کار فوق العاده جذاب من بیش از شش بار دیدم و بازم حاضرم ببینم
فیلمم کن: مریم خانم تر خدا این کارو نکنید آنقدر فیلم های زیبای پر معنی وجود دارند که می توانید هم لذت ببرید و هم چیزی از آنها بیاموزید. این فیلم اگر چیزی در درونش بود مطمئن باشید که اسم و رسمی پیدا می کرد و یا اینکه کاندیدای یک چیزی در میان این همه جشنواره های کوچک و بزرگ سینمایی می شد.
حسین از تهران 04/01/1397
بنظر من اين فيلم پر از پيامهاي مثبت بود، اينكه خدارو تو همه اتفاقات زندگيمون مقصر ندونيم، اينكه ما حق انتخاب داريم كه خوب باشيم يا بد، ما هيچوقت حق قضاوت نداريم،تا وقتي وجود انسان از كينه نفرت و رنجش پر باشه هيچوقت طعم آرامش و آزادي رو نميچشه،اصلا ربطي به نوع مذهب نداره اينكه تو بدوني يه خدايي هست كه هميشه عاشقته و فقط خواهان آرامش انسانهاست.
فیلمم کن: چندان خود را درگیر پیام های یک فیلم نکنید. در اینصورت نیازی به دیدن فیلم نیست و باید سراغ کتاب بروید. ضمنا این چیز هایی را که به آن اشاره کردید ممکن است فقط شما دریافته باشید و دیگران چیز های متفاوت دیگر.
sabo از کرج 06/01/1397
من اصلا کاری به تخصص سینمایی شما و ایراد های حرفه ای فیلم ندارم
اما موضوع اصلی فیلم به نظر من ربطی به دختر یا پدر این فرد نداره، فیلم میخواد یه چیزی رو به ببیننده انتقال بده، حال یه مقداری کم مایه هست برای انتقال اون مفهموم واقعی، اما دست و پا شکسته تونسته نشون بده
فیلم روح نداره و بی احساس ه و تکون نمیده و ..... به نظرم یه مقدار نقد شما تند و غیر منصفانه ای هست
داستان اکثریت افراد یک جامعه ست که خودشون رو یک جزء جدای از دیگران میدونند و اراده شخصی هر فرد باعث خرابی هایی در زندگیش می شه، رفتن در تاریکی ها، بخشش ها و ....
من شخصا اصلا به صحنه های کسل کننده فیلم که شما ازش یاد میکنید توجه نکردم، بیشتر موضوعی رو دنبال کردم که به خاطرش به سمت این فیلم کشیده شدم و در برابر دانشی که من در این باره دارم، سطحش پایین بود، اما برای کسی که در این زمینه آگاهی نداره یه جور هایی داستان رو کارتونی به تصویر کشیده.
فیلمم کن: ضمن سپاس از شما. فیلم در بخشی که پدر خانواده وارد دنیای دیگر می شود دارای پرداخت ضعیقی است که شما هم به آن اشاره کرده اید. کافی است که به نحوه ی بازی زن سیاه پوست و دو جوان حاضر دقت کنید. علت اینکه دوستان همه دارند دنبال پیام و انتقال آن می گردند بر ما روشن نیست. به همین خاطر شاید در دو منطقه ای هستیم که صدای همدیگر را به وضوح نمی شنویم.
شیرین از تهران 13/01/1397
من با نقد شما تقريبا موافقم، اگرچه كه فيلم يه جورايي مي تونه الهام بخش، اميدبخش و آرامش دهنده باشه ولي گاهي صحنه ها، ديالوگ ها و بازي ها بسيار كودكانه بود، كه به جاي ايجاد حس و حال معنوي و ملكوتي، احساس غيرواقعي و مسخره بودن ايجاد مي كرد.
براي من هم فيلم از يه جايي به بعد بسيار خسته كننده بود،
اما بايد بگم كه من شخصيت، مهربوني، آرامش و تيپ و ظاهر و بازي پاپا برام خيلي دوست داشتني بود،
و نكته اي كه برام جالب بود و برام سوال ايجاد كرد اين بود كه اون دختر و پسر جواني كه همراه پاپا توي كلبه زندگي مي كردن هر دو چهره هايي آسيايي داشتن، دختر چشم بادومي و پسر با چهره و لهجه اي عرب طور! اين برام سوال بود و اگر كسي تفسيري از اون دارد خوش حال ميشم اينجا بنويسن تا منم بخونم.
در كل به نظر من اگر اين فيلم براي القا و تبليغ يك سري مفاهيم مذهبي و اعتقادي و معنوي ساخته شده، به نظرم خيلي براي رسيدن به اين اهداف در جامعه ي الان و ديد مردمان امروزي به مذهب، فيلم خيلي موفقي نساخته.
فیلمم کن: شیرین خانم ما هم با شما موافقیم.
آلن دلون از شیراز 19/01/1397
من فیلمو امروز به دعوت یکی از دوستان دیدم یه تضاد ایجاد میشه این وسط به دو دیدگاه دیدگاه اول اونایی که به ایمان مسیح و روابط بین سه شخصت اعتقاد دارن واونایی که فیلم رو از دید تجاری میبینن. از نگاه اول یه فیلم محشر هست چون یه سری موارد رو به خوبی توضیح داذه که به نظر من کمتر کسی میتونه اونارو به شما توضیح بده . از اون دیدگاه این فیلم یه بی حمتا است . دیدگاه دوم که بعد تجاری و نشناختن اون معنای واقعی فیلم هست شاید ایراداتی وارد بر فیلم باشه . ولی من ب شخصه فیلم رو دیدم وتحصین کردم
فیلمم کن: آقای دلون اشارات کلی و بسیار سربسته نشان از این میدهد که بیننده نیز چیز خاصی دستگیرش نشده و فقط از دیدن برخی موهومات که آنهم به شکلی نامتناسب به تصویر کشیده شده لذت برده است. در خوشبینانه ترین حالت اگر این فیلم را یک اثر محتوا محور هم در نظر بگیریم بازهم آنقدر حفرات در درون همان محتوا وجود دارد که آن را بی ارزش نشان دهد. ما تا آنجا که یک نوشته ی کوتاه اجازه می دهد در مورد آن نوشته ایم. اینکه یک انسان توسط یک نامه ی به ظاهر واقعی که از آن دنیای دگر پست شده، در توهم به همان دنیا فقط در خیال کما گونه می رود با یکدیگر جور درنمی آید. ضمنا رسیدن به برخی حالات فرا جسمانی و متصل کردن آن به مسیحیت و تعالیم آن خصوصا در زمان فعلی کجایش قابل تحسین و بی همتا است.
سارا از کرج 23/01/1397
این فیلم دوست داشتم. اینکه به یه اثر بگیم فاقد ارزش برای نقد درست نیست. خیلی فیلم های مطرح دنیا شعارهای فلسفی خوبی دادن ولی این فیلم اصلا حوصله سر بر نبود و جواب های لازم درباره ی حکمت و باور خدا رو بهمون میده. حس فیلم بعد از دیدنش آرام بخش بود. من حاضرم بازم این فیلم ببینم ولی رشته خیال یا لوگان نبینم. بخشش رو میشه بعد از دیدن این فیلم دید. بله ساختن فیلم از روی کتاب سخته و بارها دیدیم کتاب های خوبی مثل بار هستی وجود دارن که فیلمشون خوب نبوده. من کلا فیلم های ریت بالای 6 دنبال می کنم. ما فیلم های ریت 8 داریم که اصلا راضیمون نمی کنه. از همه ی فیلم سازها نمیشه انتظار داشت کوبریک. دارونوفسکی. تارانتینو یا اسکورسیزی یا وودی آلن باشن.
فیلمم کن: سارا جان ضمن سپاس از پیامت بایستی اشاره شود که برشمردن ضعف های یک فیلم به معنای نفی سازنده و استعداد های وی نیست. همه می دانیم که بسیاری از خالقان آثار سینمایی با خواندن نظر منتقدین تاثیر گرفته و بر کیفیت کار های بعدی خود می افزایند. البته منظور منتقدین ایرانی نیست چرا که به دلیل فقدان بازار رسمی آثار هالیوودی و خارجی در ایران طبیعتا نظر آنها اهمیت نداشته و فقط برای معدود فارسی زبانان علاقه مند به خواندن نقد فیلم ها نگاشته می شود. از طرف دیگر چون ما فیلم ها را رایگان و بدون دردسر می بینیم به نقد ها بعنوان ملاکی برای رفتن به سینما و یا نرفتن نگاه نمی کنیم و همانگونه که با دقت به فیلم نگاه نکرده ایم، نقد هایی که در نگارش آنها تامل بسیار شده است را نیز به دقت نمی خوانیم.
اما در مورد این فیلم ما کمی از اینکه دوستان براحتی ذهن خود را در اختیار ساخته های ریاکارانه و سطحی قرار می دهند و شیفته ی آن ها می شوند دلخور هستیم. آثار بسیار زیبا، راستین با محتوای عالی و به فکر فرو برنده وجود دارند که برخی از آنها در همین وب سایت به نقد کشیده شده اند اما دریغ از یک اظهار نظر. درحالیکه فیلم حاضر نه تنها به لحاظ معیار های فیلم سازی دارای نواقص بسیار است بلکه با استفاده نادرست از احساسات طبیعی آدمی نسبت به روابط خانواده قصد دارد که با مغالطه مفاهیم جعلی را به خورد آنها دهد.
نصرالله از نورنبرگ 27/01/1397
یک فیلم فوقالعاده جذاب و دیدنی بود که سعی داشت به یکی از اساسی ترین پرسشهای بشر در مورد خدا توضیح بده. و آن بی عدالتی هایی است که در این دنیا توسط ما انسانها اتفاق میافتد و ما آن را به خداوند نصبت میدهیم.
البته نقد شما از نظر تکنیک های سینما در مورد این فیلم شاید وارد باشه اما برای من بسیار جذاب بود و دوست دارم دیدن این فیلم را برای دوستانم پیشنهاد کنم.
به جرات میتونم بگم ک این فیلم یکی از بهترین فیلم هایی بود ک تا به حال دیدم.
موفق باشید.
فیلمم کن: نصر الله عزیز ممنون از پیامتون. متوجه رابطه ی اساسی ترین پرسش در مورد خدا و بی عدالتی با منشاء انسانی نشدیم.
ستاره از کرج 02/02/1397
سه بار تا حالا این فیلمو دیدم و هربار انگار روحمو شارژ کرده. عالی بود و به همه توصیه میکنم نگاه کنن. حتما به زبان اصل هم ببینن فیلمو. متاسفانه نقدتون به گونه ای بود که اگه ایرانی نبودین با خودم میگفتم رقیب کاری طرف هستین
طاهر از شیراز 03/02/1397
اصلا این نقد بود ، چقدر بهت پول دادن اینطور نقد کنی دارم برای با دهم میبینم و هنوز تازگی قبل رو داره جوری که با فیلم گریه کردیم و با فیلم خندیدم، بیشتر نظر شخصی شما بود تا نقد.
فیلمم کن: چگونه هست که شما 10 بار این فیلم را دارید می بینید اما نمی توانید یک پاراگراف کوچک متقاعد کننده اندر باب نقاط مثبت این فیلم برای خوانندگان بنویسید و یا اینکه دلایل شما برای اینکه این نوشته نقد نیست چیست.
صبا از کرمانشاه 08/02/1397
فیلم قشنگی بود بنظر من. نقدتون منصفانه نبود.
جمشید از تهران 09/02/1397
این که نقد نبود تخریب بود فقط خودت آنرا قبول داری .کمی تفکر کن تا انرژی ات هدر ندره
سعید از مشهد 19/02/1397
فیلم قشنگی بود اثر گذار با دخترم دیدم دوباره هم میخوان با همسرم نگاه کنم
کرامت از تهران 26/02/1397
سلام
دوست عزیز نقد شما رو خوندم، نمی دونم بر چه مبنایی نقد فرمودید، نقد بر اساس فرم یا محتوا
اما نکاتی رو لازم می دونم خدمت شما عرض کنم
از منظر محور عمودی: خط داستان خوب و یک دست جلو میره، از نظر دقایق تنفس و وقت پر کن زیاد شاهد همچین صحنه هایی نیستیم که فیلم رو کند و یکنواخت کرده باشه، اگر به دنبال تطبیق با متون دینی هم باشیم، فیلم خیلی قشنگ به جای تعریف نماد سازی های مرسوم در کتب کلامی به تبیین این امور پرداخته (حتی میشخ توصیه کرد به جای مطالعه کتاب پیرامون شرور در عالم هستی، تقدیر و سرنوشت، این فیلم رو نگاه کن)
البته فیلم خالی از اشکال نیست حداقل در زمینه فرم و شکل که رابطه مستقیم با محتوا داره
به قول صائب تبریزی:
لفظ و معنی را به تیت از یکدگر نتوان برید
کیست صائب تا کند جانان و جان از هم جدا
اهالی سینما لفظ و معنی در این بیت صائب رو فرم و محتوا ملاحضه کردن اما نقدی که از لحاظ فرمی به این فیلم وارده و منجر به مخدوش شدن محتوا موضوع هم شده اینه که وقتی داریم از یک مفهوم انتزاعی به نام خدا صحبت می کنیم و قراره اون رو در قالب یک نماد انسانی به بشر معرفی کنیم باید تا جایی که میشه از نخیلات کاذب پرهیز گنیم چرا که به باور مخاطب در درک فیلم لطمه می زنه، اتفاقا در کتب علل گرایش به مادیگری یا همون متریالیسم متکلمین میگن که دلیل رویگردانی مردم از مسیحیت همین معرفی انسان گونه و مادی خدا به مردم بوده و اموری رو به خدا نسبت می دادند که هیچ تطابقی با اون خدای انسان گونه نداشت، چیزی که در اواخر این فیلم شدیدا تو ذوق می زنه
در جواب نقد یکی از دوستان که قرمودند برخی از گفت و گوهای موجود در فیلم بارقه فلسفی داشته فرمودید گه ببخشید که من همچین چیزی در فیلم کشف نکردم
فقط به چند نمونه جهت اطلاع بسنده می کنم
در دقایق اولیه فیلم وقتی دختر تلاش مصرانه خانواده برای رفتن به کلیسا رو مورد استهزا قرار میده و میگه اون چه خدایی هستش که باید برای ابراز علاقه بهش به کلیسا رفت یا وقتی بابت آسیبی که به یک کودک وارد میشه میگه پس خدای شما نباید هم اونقدر مهربون باشه بیان دغدغه های فلسفی کودکان هست که در کشور ما مورد توجه قرار نمی گیره و با تمسخر و جواب های کشکی از کنارش رد میشیم
کاش به جای بازنشر و ترجمه نظرات منتقدین خارجی، نظر واقعی خودمون رو ابراز می کردیم اون هم مستدل و با ادله
من از لحاظ اخلاقی برای خودم دچار جالش وجدانی میشم اگر کسی رو به ندیدن این فیلم توصیه کنم
فیلمم کن: جملاتی که در توصیف و آنالیز فیلمها در این وبسایت ملاحظه میفرمایید کاملاً متعلق به نویسنده هستند یعنی برآمده از سالیان درازی دیدن فیلم و دقیق شدن به آنها. حتی کلمه و یا عبارتی از آن نه کپیبرداری، نه ترجمه، نه الهام گرفته و نه حتی برداشت آزادی است از سایر نقدهای ایرانی و غیر ایرانی. اصولاً برای اینکه نظر خود را دربارهی فیلمی در این وبسایت کاملاً شخصی به اشتراک بگذاریم، قبل از آن، بههیچعنوان هیچ نوشتهی نقد گونهای را در مورد فیلم موردنظر نمیخوانیم چراکه ناخودآگاه تأثیر خود را بر ذهن خواهد گذاشت و ما را از بیان دیدگاه متعلق به خود دور خواهد کرد و اگر اینچنین کنیم بهزودی همگان متوجه خواهند شد که این اندیشه متعلق به ما نیست. خواهش میکنم سایر نوشتههای این سایت را نیز مطالعه و مقایسه بفرمایید.
اما کرامت جان از اینکه شما لطف کرده بودید و نظر خود را نسبتاً مشروح و مزین به شعر پرمعنی صائب بیان کرده بودید خیلی خوشحال شدیم. خیلی از دوستان به دلیل علاقه شخصی به یک فیلم ممکن است که نظرات متفاوت را برنتابند و خیلی کوتاه و بیدلیل منتقد و یادداشتش را نفی کنند. این موجب خواهد شد تا خوانندگان نتوانند قضاوت صحیحی از هر دو طرف داشته باشند.
اما در مورد بیت زیبایی که آورده بودید. جالب اینجاست که مشکل ما درباره این فیلم دقیقاً همانی است که شما و صائب تبریزی که علاوه بر ذوق ادبی دستی در حکمت و فلسفه داشت، به آن اشاره کردهاید. در حقیقت با آوردن این بیت بر گفتهی ما صحه گذاشتهاید.
لفظ و معنی را به تیغ از یکدگر نتوان برید کیست صائب تا کند جانان و جان از هم جدا
اگر مصرع اول را یک نمونه و ممثل برای مصرع دوم در نظر آوریم میتوانیم اشارهی مصرع دوم به عشق و اتحاد عاشق و معشوق را دریابیم. آنجایی که این دو یکی میشوند و امکان جدایی حتی با تیغ هم میسر نیست. همانگونه که هر لفظی برای معنایی ویژه وضع میگردد و نمیتوان دال و مدلول یا لفظ و ملفوظ را از یکدگر جدا کرد و جانان که همان معشوق باشد را نمیتوان از جان یا روح عاشق جدا کرد. در فیلم موردبحث آنچنان فرم (لفظ) و معنی (محتوی) از یکدیگر فاصله دارند که اصلاً هیچ دلباختهی فیلمی (جان) نمیتواند آن دو را به یکدیگر متصل کند تا چه رسد که بخواهد آن دو را با تیغ (نادانی منتقد به ظن خیلیها) از یکدیگر جدا کند. پیشتر هم اشارهشده است که یک نقد در جامعترین شکل خودش بازهم میتواند یک نظر شخصی باشد و نظر نویسنده دربارهی این اثر بیشتر به فرم نتراشیده و نخراشیدهای است که حتی نتوانسته بازی بد هنرپیشهها، گسستهای داستانی و تحول جاهلانهی روحی نقش اول فیلم را از دیدهها پنهان کند. لطفاً به بازی پسر و دختر جوان و لبخند مسخرهی دائمی زن سیاهچردهی درون فیلم دوباره دقت کنید.
اگرچه ما به محتوای داستان چندان ایرادی نگرفته بودیم و معتقدیم که یک اتفاق ولو غیر خارقالعاده میتواند کسی را زیروزبر کند (آشنایی شمس و مولوی) اما نیاز به یک پیشینه برای متعالی کردن درون انسان ضروری خواهد بود. بهعنوانمثال سالها مطالعه. اما اینکه شخصی ناگهان با از دست دادن دختر کوچکش متوجه جهان ماوراء طبیعت شود آنهم با این فرم که هیچ پیشینهای را به نمایش نمیگذارد مضحک به نظر میرسد. آیا شما میتوانید میان آورندهی آن نامه که ممکن است خدا باشد یا قاتل آن دختربچه که ظاهراً در عالم ممکنات رخ داده است و آنچه پدر آن دختر در عالمی دیگر (مثلاً عالم عیب) انجام میدهد یک ارتباط منطقی برقرار کنید. با یکی دو جمله که شما اشارهکردهاید که از جنس فلسفی هستند این امر ممکن نخواهد شد.
ما نوشتهی کوتاهی بر این فیلم گذاشتیم چون این اثر ارزش نقد ساختاری را دارا نبود. شاید میبایست مانند بسیاری که این اثر را لایق نوشتن ندانسته و آن را نادیده گرفته بودند میکردیم. اما بههرحال مقصود ما از اینکه آن را در "نباید دید" جایدادهایم به این دلیل است که یک علاقهمند به آثار سینمایی و سریالهای تلویزیونی قادر نخواهد بود که تمامی تولیدان سینمایی و تصویری را به تماشا بنشیند. پس چهبهتر آن است برای استفادهی بهتر از وقت به دیدن کارهای ارزشمندی که کم نیستند بپردازد.
میترا از تهران 01/03/1397
شاید شما یک فیلم ساز باشی و از زاویه ی درک و شناخت خودتون این فیلم رو نقد کنید...اما من به عنوان یک بیننده بی نهایت لذت بردم از تماشای این فیلم و باز هم تماشا میکنم...تا جایی هم که دیدم اکثر نظرات راجع به این فیلم مثبت بود....پس توصیه میکنم اگر شما دستی در کار سینما دارید به نظرات بیننده ها به عنوان یک جامعه آماری واقعی احترام بزارید و اطمینان کنید و متوجه خواست اونها بشید....
فیلمم کن: میترا جان ما هم مانند شما بیننده کاملا عادی سینما هستیم منتها علاقه و توجه مان به فیلم از حد معمولی کمی بیشتر است.
بیتا از ارومیه 03/03/1397
عالی اندر عالی بود . سرشار از حقایق . من و بچه هام بارها نگاه کردیم و لذت بردیم
شیوا از تهران 04/03/1397
سلام . نقد شما بسیار تند و عاری از نکات حرفه ای بود. گویی هرگز تجربه معنوی نداشته اید و از مذهب فقط یک دورنمای کلیشه ای دارید
به قول خودتان با صحبت های کلیشه ای و لابد لباسهای بلند و حریر و.....
خیلی حیف است فیلمی که به واقعیت نزدیک است را اینطور می کوبانید
فیلمم کن: شیوا جان نوشتن نقد حرفه ای در مورد این فیلم اتلاف وقت است. اگر به واقعیت علاقه مند هستید توصیه می کنم فیلم Monster Calls را ببینید. البته چند بار تا متوجه شوید به چه فیلمی باید زیبا گفت.
فرهاد از مشهد 11/03/1397
با سلام و وقت بخیر
کاری به نقد ندارم دیگاه شما محترمه منتها بقول خودتون توکامنت ها فرمودید هرکس دیدگاه یا برداشت خودش رو داره
و از لحاظ تصویر و داستان شاید برای عده ای خنده دار باشه یا یه چیز تخیلی و الکی
ولی این فیلم محتواشه ک اگه ادم درک کنه و توی بعد این مسایل باشه دنبال خودش میکشه و بیننده رو جذب میکنه و نکات قابل توجه ای رو اشاره میکنه
از جمله قضاوت نکردن،بخشش،اینکه با نگه داشتن نفرت بخود و اطرافیان اسیب نزنید خودتو از نفرت رها کنی و تلنگری برای اینکه گاهی تو زندگی ب روان خودت رسیدگی کنی و اینطوری ب شادی میرسی ک واقعا هم اینطوره و...
فیلمم کن: فرهاد جان ضمن سپاس از توجه شما به یادداشت ما و همچنین نظرات دوستان بایستی یادآور بشم که ما محتوای این فیلم را به نقد نکشیدیم چراکه محدودیت های موجود مانع از راحت نوشتن درباره موضوعاتی اینچنین شده است اگرچه معنویتی که با ظرفیت درک ما مطابق باشد از این فیلم نصیب ما نشد.
مریم از سوئد 14/03/1397
نقدتون رو در كمال احترام نميپذيرم به اين دليل كه اگر كسي مسيحي نباشه و پدر و پسر و روح القدس رو نشناسه كلا اين فيلم رو درك نمي كنه ، ديالوگ ها هم اغلب مربوط به كتاب مقدسه و اصلا كم ارزش و معمولي نيس و كساني كه كتاب رو خوندن مفهموم روي آب راه رفتن رو مي فهمند ، اغلب جمله ها و ديالوگ ها آيه هاي كتاب مقدس بود . اين فيلم به حان و دلم نشست و هر كسي كه مسيحيه و اين فيلم رو ديده خيلي لذت برده .
مفهوم پدر ، پسر و روح القدس رو عااالي بيان كرده .
فیلمم کن:
همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت
سر تسلیم من و خشت در میکدهها مدعی گر نکند فهم سخن گو سر و خشت
ناامیدم مکن از سابقه لطف ازل تو چه دانی که پس پرده که خوب است و که زشت
نه من از پرده تقوا به درافتادم و بس پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
امین از ماهشهر 18/03/1397
خیلی فیلم خوبی بود و نمیدونم کیا اینو نقد کردن که میگن فیلم بده بهتر از این هم مگه میشد
آرش از تبریز 21/03/1397
البته و صد البنه دیدگاه ونظر اشخاص متفاوت خواهد بود ولی بطور قاطع چنین نظری که فیلم فاقد ارزش دیدن میباشد وفاقد محتوی بوده کاملا نظر بی منطق وغیر اصولی است چیزی که خود فیلم میخواهد برساند صحه بر این مطلب است که انتقاد یک طرفه وقضاوت انسانها امری شایسته نیست ولی باز دیده میشود چنین نقد غیر منصفانیه صورت میگیرد.
فیلمم کن: آرش جان ضمن سپاس، احساس می شود دوستان عزیز مایل هستند بیش از مضمونی که در فیلم موجود است را با دانسته ها، دلبستگی ها، باورها و تخیل خود درهم بیامیزند و چیزی جدید را از درون این فیلم استخراج کنند آنهم به جبر. سخن ما تنها این است که آنچه را دیده اید و شنیده اید را برای لحظاتی در میان دو سنگ آسیاب خِردتان بازآسیاب کنید.
سید مهدی از مشهد 21/03/1397
نقد را اگر بدون در نظر گرفتن دین و دیانت و مسیحیت و فقط از دیدگاه روان تحلیل یونگ نگاهی کنیم به جرعت میتوانیم بگوییم فیلمی کامل و خوب بود.
گذر از ایگو و مکانیزمهای دفاعی
نمایشی زیبا از آنیما و آنیموس و اشاره ای نهان و هنرمندانه از سایه ها
نمایش روان سیال نقش اول به آب و اشاره هنرمندانه به سایه
سفرقهرمانی و روبرو شدن با خویشتن خویش
حتی در گوشه ای الگو های بین نسلی و زندگی نزیسته
و....
به نظر من دوستانی که به مباحث روانشناسی و خودشناسی به سببک یونگ علاقه دارند این فیلم بسیار زیبا خواهد بود.
--------------------
از لحاظ خلاقیت کارگردان و تکنیک های فیلم سازی با نقد فوق موافقم.من فیلم هایی مانند استخوان های دوست داشتنی رو دیدم و مقیاس شما رو با اون درک میکنم و تایید میکنم.
---------------
فقط یک نکته برای دوستانی که این نقد رو قبل از تماشای فیلم میخونند:
این فیلم رو با اتکا به اشتراکات فکری ایرانی اسلامی با مسیحیت ببنید و در تضادهای اون با اعتقادات دینی و اسلامی و ایرانیمون قلاب نیوفتید.مشاهده کنیدو تحلیل کنید و قضاوت نکنید و احساسی برخورد نکنید.
فیلمم کن: مهدی جان از اشتراک دیدگاهت نسبت به این فیلم و نقد سپاسگزاریم.
قبل از هرچیز، آنچه سعی شد در حاشیه نظرات دوستان آن را مشخص کنیم این بود که فرم در سینما از اهمیت والایی حتی بیش از محتوا برخوردار است (شما هم به نوعی به آن اشاره کردید). خیلی از آثار ماندگار سینمایی در تاریخ از محتوایی آنچنانی بهره نمی برند بلکه این چگونگی روایت گویی تصویری است که آنها را نام آور کرده است. مثال بارز آن فیلم پدرخوانده 1972 است. این یکی از واضح ترین وجوه ممیزه سینماست. خیلی از دوستانی که از نوشته ی ما آزرده خاطر شده اند بی توجهی آنان به این نکته ی اساسی می باشد.
اما تاثیر موهومات ( آنچه وجودی ندارد تا کسی بخواهد آنرا بیازماید و اثبات کند) بر مردمان عادی (منظور کسانی است که به دلایل شغلی یا نوع زندگی علاقه ای به علم فلسفه ندارند و از اصطلاحات و مفاهیم کلاسیک آن بی خبرند) متاسفانه در قسمت ناخودآگاه آنها ظاهر می شود( قسمتی از آن حتی به شکل ارثی و یا محیطی از قبل تنطیم شده است). چنانچه این ناخودآگاه قبلا توسط داده های ناصحیح آلوده شده باشد که ما موهومات را از آن جمله می پنداریم، آنچه در تماس با جهان بیرونی از این شخص ( در اینجا بیننده ی فیلم) دیده می شود (ماسک) اعتقاداتی خواهد بود که به شکل ایمان ظاهر می گردد. پس برداشت های وی از چیز جدیدی که دارد می بیند (این فیلم سینمایی بطور خاص) درواقع جدید نیست بلکه سیستم خوداثبات کنندگی آنها برای ایمانشان دوباره به کار افتاده و یا به هیجان آمده است. به شخصه و طبیعتا چون فرم این اثر واجد اشتباهات اساسی بود قوای ذهنی مرا تحریک نکرد تا به ابتدایی ترین مفاهیم فلسفی بیندیشم تا چه رسد که آن را به لحاظ مردانه و یا زنانه بودن و سایر.... به دستگاه آنالیزگر اندیشه ام بکشانم.
اما ما معتقدیم یک فیلم سینمایی را نباید با پیشینه ی ذهنی (مانند یک باور عمومی) نگاه کرد. مثلا آثار قبلی همین کارگردان یا سناریست و یا از این قبیل. این باعث می شود در حین دیدن فیلم ذهن شما در مکانیزم قیاس گیر بیافتد و علاوه بر اینکه از لذت واقعی محروم می شوید، در پایان برآیند نتیجه گیری را ناخودآگاه به سمت آنچه تصور می شود درست است جهت دهی کنید. شاید از این خودنتیجه گیری مشعوف شوید اما این لذت بخشی کاذب خواهد بود.
حانیه از بیرجند 22/03/1397
به نظر من پیامی که فیلم میخواست القا کنه به بیننده جالب بود اینکه ما در جایگاهی نیستیم که قضاوت کنیم و باید خودمون و دیگران ببخشیم، اما میتونست خیلی قشنگ تر نمایش بده. من شخصا خیلی خسته شدم و هر دقیقه منتظر یک اتفاق خاص، یک دیالوگ قشنگ، بودم که فیلم از این حالت کسل بار دربیاره. دوستی که به من معرفی کرد گفت فیلم خیلی حس خوبی داشت. ولی برای من این طور نبود.
علیرضا از کاشمر 24/03/1397
سلام فیلم بسیار زیبایی بود و نقدی که به فیلم نوشته شده نمی تونه از ارزش های فیلم کم کنه. یادمون باشه که توی سینما و تلویزیون خودمون چقدر ازین فیلم های آبگوشتی که طرف میره کما نوشته شده و ساخته شده اما در مقام قیاس با این فیلم در درجات بسیار پایین تری قرار داره. کاری به مذهب های مختلف ندارم چون نمادها و المان های فیلم نشون میداد که مسیحی هستند اما تا کنون فیلمی که بتونه بنده رو اینجوری با یک فضای بهشتی و آرام بخش آشنا کنه ندیده بودم. خب هر فیلمی نقاط ضعفی داره که قابل اغماض هست به شرطی که خیلی برجسته نباشه.
حامد از کرمان 29/03/1397
سلام. اگر تو این فیلم به هرنوع مذهبی اشاره نکنیم آیا بازهم منتقد این فیلم هستیم؟ایا اینکه ما همه در طول زندگی گرفتار یه سری مشکلات هستیم و پشت این مشکلات درسی نهفته هست. آیا عشق ورزیدن کلمه بدی هست و آرامش گرفتن از یه عاشق؟
فیلمم کن: حامد جان فکر می کنم پرسش و پاسخ های رد و بدل شده در بخش دیدگاه را کاملا مطالعه نکرده اید. به وضوح تشریح شده است که چرا این فیلم چندان ارزشمند نیست.
رضا از تهران 30/03/1397
دوستانی که این نقد رو نوشتن تحصیلات شون چیه؟
ترنم از تهران 12/04/1397
خیلی نقد بدی بود .چون ما عادت کردیم همیشه رنج و عذاب رو در مورد خدا جلوه بدیم و پررنگ کنیم از رحیم و رحمان بودن خدا دور شدیم و حتی فراموش کردیم .آرامش این فیلم فوق العاده بود و نقد شنا غیر منصفانه بود.
مینا از تهران 15/04/1397
سلام وقت بخیر لطفاً اسم فیلم هایی که اشاره کردید هم میشه لذت برد وهم چیزی یاد گرفت رو بگید تهیه کنم و ببینم ممنونتم از جوابی که میدهید
فیلمم کن: ممنون مینای عزیز از علاقه ی شما. تعدادی اسم از فیلم های اخیر که اکران شده اند ر برای شما می نویسیم. از اوردن نام فیلم های قدیمی تر پرهیز می کنیم چرا که آنها مشهور بوده و نیازی به این نمی باشد. برای درک و لذت بردن از این فیلم ها نیازی به مطالعه و یا تفکر عمیق نیست. آنها خودبخود شما را به تفکر وا خواهند داشت مشروط به اینکه آنها را در زمان و مکان مناسب تماشا کنید.
- Inocents
- A monster calls
- A hollogram for the king
- Midnight Special
- The witch
- The veil
- The lady in the van
مهنوش از تهران 16/04/1397
با سلام
به نظر من این فیلم از نگاه و زاویه دیگری درست شده بود
قطعا ارامش فیل منافاتی با موضوع فیلم نداشت
و این پیام رو القا میکرد که خدایی که تمام مجریان ادیان شما رو ازش می ترسونن متفاوته با خدای واقعی که واقعا مهربونه
خدایی که همیشه و در همه حال خیر افریده هاش رو میخواد حتی اگر طرف قاتل باشه
و این خدای واقعی در گیر حواشی دیگه نمیشه
تفکر من رو خیلی تاثیر گذاشت
تفکرم از خدای عذاب دهنده به خدای مهربان تغییر پیدا کرد
ارامش اون سکانس ها حقیقت وجودی خداست
شما وقتی با خدای خودت خلوت می کنی واقعا ارامش میگیری
نسیم از رشت 18/04/1397
سلام روزتون بخیر
فیلم بسیار زیبایی بود
البته برای انهایی که علم و درکش و داشته باشند
این فیلم رو باید بارها و بارها دید
و جمله به جمله صحبتهای عرفانیش و تو زندگی بکار گرفت........
سروش از ماساچوست 20/04/1397
به نظر من نقد منصفانه اي نبود رمانش خيلي از فيلمش قشنگ تر بود اما شما ديگه خيلي فيلم رو كوبيدين!
لطفن شما ديگه مث سايت هايي كه چند نَفَر عقده اي رو ميارن سر كار مث زومجي نباشيد
فیلمم کن: امیدوارم کم کم با سایت ما بیشتر آشنا شده و مطالب دیگری را هم مطالعه بفرمایید، آنوقت مشاهده خواهید کرد که نوشته های این وب سایت از سر عقده نخواهد بود.
علی از آبادان 25/04/1397
اين كه كتاب با فيلم فرق داره همه آگاهي داريم، ولي نقدتون منصفانه نبود.
و اينكه براي همچين فيلمي با اين سبك يكي از چيزهايي كه بايد در نظر گرفته شه پيام و مفهومه فيلمه(شما با خيليا مخالفت كردن كه كاري به پيام فيلم نداشته باشن به جاش برن كتاب بخونن)اين يه شيوه ي تك بعديه كه اصلا خوب نيست نسبت به يك يزي تك بعدي نكاه كنيم.
بيش از حد با تاثير بود اين فيلم مخصوصا رويه تمام كساني كه نظر دادن (من شخصا اولين باره دارم نظر ميدم)
من نميتونم خودمو جايه شما قرار بدم و از زاويه ي ديده شما به اين فيلم نگاه كنم شايد جيزهايي كه شما توقع داشتين تويه اين فيلم نبود(سعي كنيم چند بعدي فكر كنيم )
دوستان اين فيلم رويه احساس خيليامون تاثير گذاشت سعي كنيد احساسي نظر ندين و شما دوسته عزيز شايد فيلم داراي يك سري كمبود ها بود ولي ...
M از Shا 29/04/1397
توصیه من به نقاد محترم فیلم و بینندگان این فیلم این است که برای درک بهتر فیلم کتاب انجیل را بخوانید بطور مثال در آن بخش از فیلم که مکنزی با سارایو وارد باغ میشوند قصد دارد درون مکنزی را به او نشان دهد و با اصلاح باغ که درون وی بود باغ به شکلی زیبا و منظم درآمد. و از آنجا رفته رفته درون مکنزی تغییر یافت تا توانست از دردی که زندگی او را نابود میکرد رهایی پیدا کند. همچنین در این فیلم تثلیث را به قابل فهم ترین شکل نشان داده است. زن سیاهپوست خدای پدر و مرد جوان عیسی مسیح و سارایو روح القدس است. به نظر من فیلم تکان دهنده و موثری است و دلیل آن این است که کارگردان سعی کرده مفاهیم خداشناسی را به ساده ترین شکل به تصویر بکشه تا بیننده دچار سو برداشت نشود. و این نقطه قوت فیلم است که بیننده را به وجد میآورد.
هرمس از زمین 03/05/1397
واقعا از صميم قلب متاسفم.
خيلي خيلي متاسفم.
خيلي ساده خواستي علم داشته يا نداشته ات رو راجع به فيلم به رُخ بكشي بدون مطالعه ي پيراموني و شناخت.
اين فيلم راجع به آدمها و اصول اعتقادي و همچنين روانشناسيشون هست.
خيلي خوب ميشد قبل از اينكه انگشتات رو بذاري روي كيبورد و ديگران رو مطمئن كني كه به جز فيلم ديدن چيزي بلد نيستي يك كم راجع به موضوعات انسان شناسي مثل روان انسان ، كالبد رواني ، كالبد ذهني ، رويا ، حقيقت ، واقعيت ، فرويد ، يونگ ، نمادها ، سمبلها ، ضمير ناخودآگاه ، پروجكشن ، آنيما ، آنيموس و ... كتاب بخوني.
من نميام اينجا كه ببينم چي در جواب نوشتي
اصن نميخوام بدونم اين مطلب رو شير ميكني يا نه
پس راحت باش و هرچي خواستي بنويس
ولي بعدش كه نوشتي و راحت شدي كه به كامنتي بدهكار نيستي يه بار ديگه بخونش
و بعد پاشو برو بوك سيتي يا انقلاب
يه ١٠ تا كتاب بخر و به خودت قول بده كه توي ١٠ هفته بخونيشون
اگه نكردي ديگه دست به قلم نشو و خلا خودت رو با بقيه شير نكن
نازنین از مشهد 11/05/1397
سلام بنظر منم خیلی قشنگ بود اکثر ماها آدمای عادی هستیم و از دیدمون محتوای فیلمخیلی تاثیر گذار بود
ندا از شیراز 15/05/1397
با سلام. فیلم کلبه ابدا یک فیلم تجاری و سرگرم کننده برای افراد عادی جامعه نیست. من فیلم رو با تم عرفانی اون شناختم. تک تک دیالوگ ها هدفمنده به شرطی که توان درکش وجود داشته باشه. ربطی به مذهب نداره. لازم نیست مسیحی باشی تا لذت ببری و درکش کنی. کافیه چشم دلت باز شده باشه. خوشحالم در دنیایی که رو به عقل گرایی و مکانیزه شدن و تفکرات رباطی هست هنوز ذراتی از عشق حقیقی که مختص ذات الهی هست دیده میشه هرچند در یک فیلم تجلی کنه.مهم اینه چند نفر با دیدنش خردشون تکون میخوره. متاسفانه اکثر آدما مذهب رو با عرفان یکی می دونن در حالیکه مذهب شریعته و عرفان طریقت و حقیقت. من که واقعا لذت بردم و در بسیاری از صحنه هاش از شدت عشق و سرمستی اشک ریختم. آرزو میکنم همه بتونن این لذت رو حس کنند. من نقد شما رو بی انصافی نمیدونم. هر کس از زاویه دید خودش و با توجه به تخصصش نظرش رو بیان میکنه. شما قطعا یک فیلم شناس هستین و من حقیر هم یک بیننده با زاویه دید غیر نرمال. امیدوارم تونسته باشم بدون رنجوندن دیگران نظرمو بیان کنم.شاد و سربلند باشید در پناه خدا.
هستی از رشت 20/05/1397
برای من که توی یه تصادف وحشتناک دو دختر وهمسرم رو از دست دادم این فیلم وتصورم از خدا واین جای فر شته هام امنه
خیلی باعث ارامشم شد...گرچه مث بارون گریه کردم
چون خییییلی دلم تنگه
نازنین از رشت 20/05/1397
سلام دوست نقاد عزیز .هرکسی یه ایده و نظری داره ، و از یه زاویهٔ خاص فیلم رو تماشا و درک میکنه .من اگر نظر بدم تکراری میشه فقط بگم با نظر فرهاد و محمود از تهران بسیار موافقم .البته شماهم این نظریاتتون به علایق و سلیقتون بستگی داره و لازم نیست که بخواید اعتقاد و سلیقتون رو به زور به دیگران قالب کنید خخخخخ .بنظر من این یکی از فیلم های فوق العادهٔ جهان از دیدگاه عرفان و معنویت و آرامش درونی بود ، و اتفاقا نظر من کاملا برعکس شماست ؛ رنگ و نور و فضای فراهم شده هم انرژی بخش ، عالی و بی نقص بود .موفق باشید
دیوید از کرج 31/05/1397
فیلم بسیار بسیار عالی وآموزنده ایی بود.
blue_lamp از تهران 19/06/1397
چیزی که این فیلمو برای من آزار دهنده میکنه اینه که واقعا نمیدونم خدایی هست یا نه که بتونم با فیلم ارتباط بگیرم و ((اگر هست)) همچنین ویژگی هایی داره؟؟؟
این فیلم واقعا برای من مثل تلف کردن وقتم بود و یه حس دوپهلوی مزخرفی در من ایجاد کرده که باز باید با نهایت ناامیدی به این فکر کنم که آیا چنین خدایی هست؟
در کل از تحلیل و مشارکت دوستان ممنون
راستین از انزلی 26/07/1397
فقط باید یک مسیحی پروتستان باشی که این فیلم رو درک کنی ...برای مسلمانان سخته که بودن خدا در سه بعد پدر ...پسر و .. روح القدس رو درک کنن...لطفا ندانسته چیزی رو نقد نکنید
آذر از تهران 06/08/1397
موافقم با نقد
رضا از تبریز 11/08/1397
نقد مزبور تازه به نفع کارگردان وموافقین فیلم است تا منصفانه وغیر متصفانه ، دریک کلمه مزخرفه,هم ازنظر فیلمسازی وهم پیام رسانی که مورد نظرش بوده,البته برای یه تعدادی که دوست دارن تخمه خورده وهمیشه درخواب ورویا برای واقعیات زندگی توجیهاتی جور کنند بد نیست وبهتره چندین بار ببینند.
الهه از تهران 12/08/1397
از دید من بسیارعاالی واموزنده
جمشید از کردستان 14/08/1397
فیلم جالب وبامحتوایی بود بااینکه 4باردیدم ولی بارها وبارهامشتاقم دیالوگ هارو گوش بدم اگر نقدفیلم میکنید کارخوبیه ولی تخریب اصلا
بهمن از ارومیه 23/08/1397
درود بر شما
فیلم عالی و خوبی است به دیگر دوستان توصیه کردم حتما این فیلم و ببینند.شاید شما از بحث تکنیکال نقدتان قابل قبول باشدولی دربحث وادی عرفان و خدا شناسی واقعا تاکید میکنم فیلم جالبی است.در مورد بخشش و خدا همیشه با ما هست حتی در مواقعی که کار شیطانی انجام میدهیم در مورد هنرقضاوت نکردن در مورد مقصر نبودن افراد (دختر بزرگتر)در جریان مرگ دختر کوچکترو ...
Zz از کرج 25/08/1397
عاااااالی.بینظیر.بسیار پر مفهوم.اولین یلمی که چندین بار دیدم.
الهام از اردبیل 29/08/1397
دوست عزیز شما فکر کنم وقتی شروع به تماشای فیلم کردید از همون اول به صورت تهاجمی و فقط برای پیدا کردن ایراد از فیلم اونو نگاه کردید.من خودم مسلمانم و همچنین شیعه اما این فیلمو بسیار پسندیدم و دوست دارم اگه میخواین معنا و مفهوم واقعی فیلمو درک کنید خواهشا تفاوت عقایدیمونو بزارین کنار اینکه شما مسلمانید و اونا مسیحی و یا چیزهای دیگه. اتفاقا من در فیلم خیلی نکات مشترک پیدا کردم مثلا یکیش ماجرای مسیح خیلی شبیه اعتقاد ما مسلمان ها به امام حسین(ع) هستش ما هم اعتقاد داریم اگه سوار کشتی امام حسین بشیم غرق نمیشم یا اگه از قافله ی امام حسین جابمونیم سیاهی و ظلمت گریبان گیرمون میشه یا مسئله ی قضاوت و عدالت خدا
من به شخص عاشق این فیلم شدم و دوست دارم بارها نگاهش کنم
فیلمم کن: در دیدگاه ها بارها اشاره شده است که محتوای فیلم در اولویت ارزیابی قرار نداشته و در این نوشته ی کوتاه نیز به آن اشاره ای نشده است. درباره ی فرمت روایی داستان با توجه به موضوع و فارغ از هر پیامی که قرار است منتقل کند، چند سطری آورده شده است.
جاشوا از ترکیه 06/09/1397
باسلام و احترام
نقد شما اصلا منصفانه نبوده به این دلیل که این فیلم برای جامعه مسیحی که درک زیبایی از خداوند و ارتباط شخصی با خدا دارند ساخته شده و از نظر مسبحیان این فیلم جوابگوی سوالات ذهنی خیلی از انها بوده و توانسته کمک زیادی به مسیحیان پروتستان و تثلیثی بکنه.
من از فنون فیلم سازی اطلاعی ندارم ولی میدونم که از نظر تماشاچیان این فیلم رتبه بالایی به دست اورده و جزو برترین فیلم های سال 2017 بوده و به خصوص برای جامعه مسیحی.
محمد از بوشهر 06/09/1397
سلام
فیلمی قشنگ و پر از نکات آموزنده. این فیلم با هدف کاملا مشخصی از سمت نویسنده و کارگردان آن، آگاهی و بیداری معنوی انسان ها رو به تصویر کشیده.
علی از همدان 08/09/1397
نقد مسخره و بدور از واقعيتي بود
فكر كنم منتقدي رو از فراستي ياد گرفتي
پریسا از هامبورگ 12/09/1397
من این فیلم رو به عنوان یه مراسم مذهبی دیدم .
این فیلم مخاطب عام نداره . تبلیغ دین و نوع تفکر مسیحی هستش . پدر پسر روحالقدوس ک عشق بی قید شرط خدا به بنده هاش . این فیلمفقط برای مسیحیان جذاب خواهد بود . همه چنان مجدوب شده بودند و اشک میریختند که گویی مسیح را دیدند .
و همچنین برای انسانهای ضعیف که نمیتوانند از پس زندگی بر بیایند و دنبال موجودی خیالی هستند که مسئولیت زندگی انها را به عهده بگیرد نیز جذاب حواهد بود .
اما از نظر کیفیت فیلم و کارگردانی بیشتر برای گروه کودگ و نوجوان مناسب بود .
فتانه از تهران 18/09/1397
من با نفد شما کاملا موافقم من فیلمای مسیحی زیادی دیدم که جذابتر و تاثیر گذارتر هستن این فیلم و انگار دادن یه بچه بسازه خیلی سعی کرده بودن فضای معنوی بسازن ولی در نیومده بود در کل جذبش نشدم
لیدا از کرج 18/09/1397
با سلام، به نظر من یکی از بهترین فیلم هایی هست که تا بحال دیدم و علیرغم نظر منتقد تا دقایق آخر برای بیننده جذاب است و تماشای اون رو به دیگران توصیه می کنم. به نظر من عشق خدا به بندگانش رو خیلی عالی به تصویر میکشه و یه فیلم پر محتوا و عالیه و یه فیلم پرطرفدار در بین خانواده و خویشان اینجانب.
مهسا از مشهد 20/09/1397
من انقدر تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتم که حاضرم بارها و بارها ببینم خیلی تاثیر گذار بود ببخشیم.قضاوت نکنیم.ایمانم به خدا خیلی بیشتر شد
مریم از اصفهان 25/09/1397
محتوای این فیلم از نظر من عالی بود!!
شاید از نظر شما ایراداتی هم داشته باشه ،به دلیل حرفه ای که دارین
وقابل احترام!!
خب شما فیلمی بساز که به معنای واقعی تحولی عمیق در مامثل
این فیلم ایجاد
کنه واون ایرادهایی که این فیلم داشت
را نداشته باشه!
شکوفه از قزوین 28/09/1397
فیلم خیلی قشنگیه درکی از تثلیث پدر ، پسر و روح القدس یا ظاهر و ذات و باطن ...
علی نکته سنج از تهران 11/10/1397
دوست عزیز باید خدمتت عرض کنم که یه کم شما که تحلیلگر هستید کمی تند تحلیل و نقد کردید چون این فیلم هم از لحاظ دراماتیکی و دیالیکتیک کاملا به جا و در زمان کلی فیلم به تمام مسائل پرداخته شاید شما حتما به هر وجه میخوای عقاید خودت رو فرو کنی به ذهن مردم خوب شاید خیلی مذهبی نگاه می کنی اینم ایراد کاره شماست از لحاظ پلان بندی و تصویر تمام فیلم قاب عکسه از لحاظ تدوین ما با یک درام عاشقانه روبرو هستیم نکنه شما توقع داری هیجان فیلم این سبکی مثل فیلم های اکشن باشه
جالبه که توی این فیلم به سادگی هرچه تمام خدارو معرفی میکنه بر اساس تو قعات خودت نقد میکنی یه لحظه حس کردم مسعود فراستی ۲هستی
به عقاید هر انسانی باید احترام گذاشت دور از هر تعصب
وقتی یک انسان جهان وطن باشی کمتر حس تعصب و مذهب به رنگ کارت میبندی
کمی منصفانه تر نقد کن
یا حق
سورنا از تورنتو 17/10/1397
فیلم بسیار عالی و اموزنده بود من هم دچار کینه و رنجش شدید بودم و حاظر به بخشش نبودم با دیدن این فیلم متوجه شدم که طرفم رفتار های انسانی و خدایی نداشته و هر کسی در این دنیا تقاص اعمالش رو میده و من برای اینکه راحت بشم باید ببخشم واقعا بعد فیلم حال خوب و معنوی دارم
سارا از هلند 18/10/1397
من با نقد شما هیچ کاری ندارم، فیلم برای من و همسرم بشدت تکاندهنده، هدایتگر و مفید بود. ما بشدت از فیلم لذت بردیم و سبب شد که تصمیمات زیبا و مفیدی برای زندگیمون بگیریم. امیدوارم بیشتر شاهد اینگونه فیلمها در آینده باشیم
نسرین از مشهد 27/10/1397
سلام
از آنجايي كه با حرفه سينما آشنايي ندارم در برابر نقد حرفه اى كه لحاظ شده بود سكوت مى كنم
اما از ديد يك مخاطب فيلمهاى مفهومى من فکر مى كنم تاريخ مصرف فضاهاى معنوى و روحانى فيلمايي چون آهنگ برنادت تمام شده و به عبارت ديگه اون فضاها و اون موسيقى براى بشر قرن ٢٠ جذاب و لذت بخش و البته روح نواز بود
اما بشر قرن ٢١ براى تأمين نيازهاى معنوى و روحانى خودش تغييراتى ايجاد كرده و کارگردان به خوبى اين رو مراقبت كرده. بشر از ابتداى فلسفه با پديده شر مسئله داشته ، در واقع نمى توانست قبول كنه كه خداوند مهربان پديدآورنده شر است و اگر پديدآورنده نيست خداوند قادر بايد اين قدرت را داشته باشد كه مانع از تحقق پديده شر شود. از ديد من اين سوال مهم فقط توجيه شد و بر اساس يكی از يافته اى بودا كه هيچ چيز دو جهان پايدار و ثابت نيس از آن گذر كرد. نكنته بعدى كه مى خوام اشاره كنم اين فيلم تنها به يك جنبه شر از مقوله هاى متعدد شر پرداخت. مادر يا پدرى كه فرزند خود را در اثر ربايش از دست داده اند خيلى زيبا با اين فيلم هم ذات پندارى خواهند كرد. اما مادر و پدرى كه فرزند خود را در اثر عاملى غير از قتل مثل بيمارى، زلزله ، ...از دست داده اند اصلا قادر به هم ذات پندارى با اعضاء فيلم نيستند
پديده شر بشر يه مبحث پيچيده فلسفى است كه بشر از ابتدا با آن درگير بوده و تا كنون هم جواب قانع كننده نتوسته براش پيدا كنه
فیلمم کن: ضمن سپاس از یادداشت شما بایستی عرض شود نوشته ی کوتاه ما درباره ی این فیلم همانگونه که در کامنت های دیگر به آن اشاره شده است به نوع و فرم روایت این داستان مربوط می شود. ما اساسا به دلیل محدودیت های موجود اشاره ای به محتوای آن نداشته ایم وگرنه در این خصوص صحبت بسیار است.
معین از کرج 29/10/1397
به نظر من فيلم فوق العاده و پرمفهومي بود، من دو بار اين فيلم رو ديدم و باز هم دوست دارم ببينمش.
زهرا السادات از یزد 30/10/1397
به نظر من فیلم فوق العاده ای بود.
و متاسفم برای شما با این نقد بی ربط و نامفهوم .
اصلا شما این فیلم را دیده ایدو نقد شما در مورد این فیلم هست؟!!!!!
علی از کرج 13/11/1397
به نظرم فیلم کلبه برای خیلی ها از جمله ما آدم معمولیا بسیار جذاب هستش من این فیلم رو دوسه بار دیدم خیلی هم سخت پسندم تو فیلم دیدن و دوت ندارم وقتم رو بیخودی تلف کنم ولی برای من آدم معمولی با دیالوگهای خیلی معمولی و با فضا سازی خیلی معمولی پر معنا بود مذهب رو کنار بگذارید و فقط از دید یه آدم که به خالقش اعتقاد داره و درگیر روزمره گی های زندگیشه نگاه کنید. دختر من 11 سالشه و با دیدن این فیلم خیلی از جواب سوالاشو گرفت براش ملموس تر بود تا یک سری جملات قلمبه سلمبه که به خورد یه نوجوون میدن برای خداشناسی
به نظر من این فیلم برای آدم معمولیا که 98 درصد جامعه رو تشکیل میده خوب بود
و ممنون از نقد علمیتون استفاده کردیم و همچنین دوستانی که نظرات خودشون رو دادن
مریم از --- 04/12/1397
سلام بنظرم فیلم جالب وپرازآرامشی بود ولی خب واقعابایداینم بگم که ازنظرفنی که البته من اصلاکارشناس یانقادنیستم ولی یکسری چیزا غیرطبیعی بودازجمله آرامش پرازغلو فیلم وبگذریم ازینکه خوداون پدروقتی توسن بچگی یک نفرو میکشه جدای ازضربات روحی باوجود سختگیری های پدرش چطور این فرد یک آدم نرمال ویک پدرمهربان وآروم ازکاردرمیاد.صرفایک کابوس شبانه نمیتونه این واقعیت روانشناسانه روانکارکنه ویااینکه مادربچه بعدازگم شدن دخترش خیلی راحت وطبیعی حتی مدتهابعدش بااین قضیه کناربیاد.نمیگم بشدت گریه وشیون توی فیلمای ایرانی خودمون ولی بهرحال وقتی این ظرافتها چشم پوشی بشه آدم حس راحتی نمیکنه واون ارتباطی که بایدو بافیلم برقرارنمیکنه
علی عزیزپور از زنجان 04/12/1397
سلام با احترام به نقد ها و نظرات مختلف شما دوستان باید بگم میشد با بودجه ای که خرج این فیلم شده خیلی خیلی فیلم پر معنی و عارفانه تری نسبت به این فیلم و فیلمنامه درست بشه تنها چیزی که تکان دهنده بود البته به نظر من دفن کردن دختر کوچولو بوده
سمیرا از شیراز 22/12/1397
سلام
من یک روانشناس هستم و این فیلم را از منظر روانشناسی دیدم. بسیار فیلم زیبایی بود و ارزش درمانی بالایی داشت. اگر چه محتوا میتوانست قویتر ساخته شود و دیالوگ های پخته تری بکار رود، با این حال همچنان معتقدم این فیلم تاثیر لازم را در رشد فردی و خودشناسی برای مخاطب با هر مذهب و عقیده ای خواهد داشت.
مبینا از تهران 23/12/1397
سلاممن واقعا فیلمو دوست داشتم. نقدتون مغرضانه اس
نگین از تهران 06/01/1398
من نه تنها با فرم کودکانه ی این اثر مشکل داشتم بلکه با قسمتی از محتوا هم کنار نیومدم. از نظر من یک انسان مجبور نیست همه ادمها رو ببخشه. مخصوصا بخشش در مورد قتل عمدی فرزند. از نظر من این فیلم هیچ جواب منطقی وتوجیه کننده برای سوالهای معنوی بشر نداشت. و فیلمی بس غیر حرفه ای وکسل کننده بود.
بنابراین با نقد شما بسیار موافقم .
در ضمن اگر به دنبال واقعیات و مفاهیم عیمق در مورد دین هستید می توانید به جای این فیلم یه سراغ فیلم های دیگری مانند «سکوت» (Silence) یا «سواره نظام» (Cavalry) بروید. جافری مکناب فیلم «کلبه» را فیلمی تبلیغاتی برای دین مسیحیت در عصر حاضر می داند و اوون گلیبرمن نیز از آن با عنوان «جلسه ی کارت درمانی» یاد می کند. پیتر برادشاو نیز فیلم را توهین کننده دانسته و با عنوان «خداشناسی به زبان بچگانه» آن را خطاب قرار می دهد. در این فیلم هیچ جوابی برای سوال های بزرگی که در مورد زندگی دارید پیدا نخواهید کرد.
فیلمم کن: نگین جان ممنون از اطلاعات مفیدت درباره ی این فیلم.
مهرزاد از اصفهان 25/01/1398
سلام. من در مورد فیلمسازی اطلاعات زیادی ندارم ولی فیلم خیلی زیاد میبینم. متاسفانه اصلا این فیلم به دلم ننشست و به هیچکس توصیه نمیکنم ببینه.
این فیلم رو به پیشنهاد یکی از دوستان دیدم ولی ظاهرا سلیقهها خیلی متفاوت هست!
نقد شما رو قبول دارم. حداقل فهمیدم تنها کسی نیستم که باهاش ارتباط برقرار نکردم!
زهره از اصفهان 26/01/1398
سلام از جوابهائی که در زیر نظرات کاربران نوشته اید کاملا مشخص است که شما یک نقاد نیستید چون تحمل نظر مخالف خود را ندارید و فقط یک ایرادگیر هستید خیلی خوبه از این نکته برای بهبود شخصی و ارتقا محتوای این صفحه استفاده کنید
فیلم دچار ضعفهائی هست ولی سزاوار این نقد غیرمنصفانه نیز نبود فیلم برای کسانی که پیش زمینه فرا روانشناسی ندارند گیرائی لازم را ندارد.
در ضمن بخشش دیگران معنی رهائی از مجازات برای بدکاران را نداره بلکه منظور اینکه انسان خودش رها بشه و انتقام و مجازات را به خداوند و البته به مجریان قانون بسپارد
ساناز از تهران 28/01/1398
نقدتون واقعا اشتباه بود متاسفم
Parthia از تهران 10/02/1398
درود بر شما
نقد شما را قبول ندارم، فيلم نه تنها كسل كننده نبود، بلكه بسيار آموزنده و داراي پاسخهاي مناسبي براي سوال بسياري از آدمهاي فعلي است.
شايد پاسخها در اين فيلم براي بسياري قابل قبول نبوده باشد، اما به نظرم از نقد شما بسيار منطقي تر بنظر ميرسد.
نقد شما به نظر حرفه نبوده و ظاهرا كاملا سليقه اي است.
با سپاس
فیلمم کن: ممنون از شما. ما هم نظر شما را قبول نداریم چون دلیلی برای حرف های خود ارائه نکرده بودید.
یه نفر از تهران 24/02/1398
باسلام
بنظر من مشکل صحبتهای شما که اصلا هم نمیشه اسم نقد رو گذاشت چون هیچ ایراد واقعی و درستی رو توی صحبتاتون ندیدم،اینه که، این فیلم اتفاقا نمیخاست مذهبی ها رو یا حتی انسان ها ووعقیدشون رو تکون شدید بده و تحت تاثیر قراربده با یه فضای خیلییی روحانی و معنوی نظیر بعضی فیلمای اغراق گونه و اشک الود،بلکه میخواست خیلی ساده و واقعی خدا رو نشون بده.اتفاقا این درسته. بنظر من خدا به همین مهربانی و سادگیست نه به پیچیدگی ای که توی مذاهب مختلف ازش ساختن اونم فقط بخاطر قدرت و برتری و ثروت خود این انسانها...
من که بسیار خوشم اومد و به پیشنهاد خیلی از دوستام این فیلم رو دیدم. بنظر من جای خدا تو زندگیامدن خالیه بخاطر اینک ازش یه دیو دانا و باصطلاح مهربون ساختیم و بجای دوست داشتنش ازش میترسیم و باورمونم نمیشه ک خدا واقعادعاشقمونه
من بعد دیدنش کنجکاو شدم ببینم نقد این فیلم چیه و تاپیک شما رو دیدم و خوندمش،همش منتظر بودم یه ایراد گرفته باشید و شاید هم درست بوده ولی اتفاقا با این نقد دقیقا فهمیدم که این فیلم مقصودش رو ک عشق و سادگی بوده خیلی خوب رسونده...
زهرا از تهران 24/02/1398
این فیلم به قدری تاثیرگذار بود که من چندبار نگاه کردم و احساس میکنم ارزش بارها دیدن رو داره
خاطره از اصفهان 15/03/1398
سلام وقتتون بخیر .
من امشب این فیلمو دیدم ، نه مسیحی هستم و نه مذهبی متعصب.
با آموزه های عرفانی و مذهبی هم آشنایی دارم و به نظر من این فیلم بسیار عالی بود .
این داستان زندگی تک تک ماست .
خیلی ظریف به این اشاره کرده بود که خدا رن یا مرد نیست صرفا ، به بخشش ، به قضاوت ما نسبت به همه چیز و همه کس ، دید محدود و یک طرفه ما انسانها و تک تک لحظاتی که به نظرم عالی کنار هم چیده شده بودن.
و بشر امروز اگه این فیلمو درک کنه یعنی انجیل ، قران و خدا رو فهمیده.
به ساده ترین شکل ممکن
پری از کرمانشاه 25/03/1398
فقط صحنه ی روی اب راه رفتن و حرفهای اون تیکه خوب بود ولا غیر
شادی از اصفهان 31/03/1398
من این فیلم رو بارها دیدم و هربار دیدم آرامش زیادی ازش گرفتم فوق العاده است و بسیار بامحتوا
فهیمه از مشهد 10/05/1398
این فیلم بنظرمنه بیننده واقعا عالی بود من بارها دیدم فیلم زیبا و آرامش بخشی بود
مطهره از اصفهان 10/05/1398
به نظر من فیلمش فوق العاده است هرچقدر ببینم کمه
مریم از بوشهر 10/05/1398
من اطلاعی از هنر فیلم و تصویر ندارم ولی به این که در نهایت ا ین فیلمی که چندین نفر تلاش میکنن تا انسان خارح ازاینکه چه مذهب و قومیت و نژادی داره انسان با توحه به ظرفیت درک و پذیرش خودش از این فیلم برداشت و نتیحه ای رو می گیره .برای من بسیار دگرگون کننده بود و اعتماد و یکی شدن با خدا و آرامشی رو که از اعتمادی که به خدا به دست میارم بی نهایت ارزشمنده .فراموش نکنیم که اصل را دریابیم و به حاشیه ها نپردازیم چون پرداختن به حاشیه ها ما را از اصل که خدا و آکاه شدن ما نسبت به خودمون و اینکه خود رو در مقام قضاوت کردن قرار ندیم
من به جای خوندن کتابهایی که هیچی ازش نفهنیدن تو دوران تحصیلم ترحیح میدم این فیلن رو ۲۰۰ بار بببنم تا آگاه بسن و بدونم که در هر شرایطی اعتماد کنم به خدا و هیچ وقت قضاوت نکنم
سامان از سنندج 10/06/1398
هر منتقدی دوس داره فیلم ببینه و نقدش کنه شاید این فیلم هم ایراد های فنی و سینمایی داشته نمیدونم حرکت دوربین و طراحی صحنه و فضا و ... ول کنین اینارو واقعا این فیلمو دیدی به این چیزا فکر میکردی ؟؟؟ هزار تا فیلم از این بهتر هست از نظر فنی و ... ولی باعث نشد تغییری در من ایجاد بشه. ولی این فیلم من رو با خدا آشتی میده و باعث میشه درک جدیدی از خدا داشته باشم و خیلی چیزهای دیگه که یک عمر باعث شد با کینه و رنجش و احساس گناه زندگی کنم.
وحید از مشکین شهر 10/06/1398
سلام بر منتقد
عزیز اینجور که مشخصه شما دوزاریتون کج افتاده ..یا تو جو محیطی مناسبی نبودید..بنده بعنوان یک فرد معمولی جامعه فیل دو لا کم و کاستیهای فراوان پسنیدم .. موضوع مهم بود که گرفتم ..شاید بشه از چند هزار فیلمی که دیدم از بهترینها بوده ..
احمد محمدی از شیراز 11/06/1398
نقد منصفانهای است از یک فیلم سطحی تبلیغاتی که جنبه بسیار سطحی دین بخصوص مسیحیت را تبلیغ می کند. خدا را قبول داریم دیگه لازم نيست با این فیلم های بی سر و ته چیزی را به خورد ما دهید و اثبات کنید.
فریبا از تهران 15/06/1398
عالی بود
نقد از دیدگاه شما منتقد بنا به سلیقه شماست من این حس بهم دست نداد بعد از دیدن آن
من با تاخیر و اتفاقی فیلم را دیدم و به تمام کسانی که می شناسم توصیه خواهم کرد آن را ببینند.
آرام از سقز 15/06/1398
فیلم فوق العاده بود .مشخص از محتویات فیلم اصلا متوجه نشدید که اینجوری نقد کردیدومعلومه شکا بایدتو اون کلبه سردوسوت وکور بمانید.
زاکس از تهران 15/06/1398
با سلام به همه اساتید و بزرگواران و عرض شرمندگی بابت بی ادبی بنده فقط باید خدمت آقای نقاد عرض کنم که با این به اصطلاح نقدت ریدی آبم قطعه یه فکری به حال خودت کن .یا ایقدر این فیلمو ببین تا شاید خدا بهت رحم کرد و ۲ زاریت افتاد و تونستی منظور این فیلمو درک کنی .
آناهیتا از تهران 20/06/1398
منتقد عزیز بسیار تند رفته اید، این فیلم یک جریان عرفانی رو به ساده ترین وجه ممکن توضیح داده، منظورتون از اینکه پدر خانواده در خور سیرو سلوک در بارگاه الهی نیست، عین همون صحنه ایه که پدر خانواده پیش دانایی میره و قراره در جایگاه قضاوت باشه، فیلم بسیاری از چرایی های ما آدمارو به ساده ترین زبون ممکن توضیح میده :در مورد حقیقت واحد، عشق، تضاد ادما با عدالت خدا، و تضاد ادما بادیگران وهستی ،همینطور خیر وشر حاکم بر جهان دوقطبی ما، وقتی خدا داره نون میپزه میخواد از قید بند تعاریف رها بشیم و از اینکه فکر کنیم ملکوت خدا در عرش برینه و بسیار از ما دور تفکر اشتباهی که به خورد ما داده شده.اگر اثری بتونه پیامشو صریح به مخاطب برسونه قابل ستایشه، که نظرات سایر دوستان نیز گویای همین مطلبه.
مریم از تهران 21/06/1398
سلام. نقد شما با عذر پوزش افتضاح بود. خیلی ها لذت بردن من جمله خانواده و دوستانم. من به تازگی پادرم رو از دست دادم و همیشه از خدا نازاحت بودم دور بودم فراموشش کرده بودم و به دنبال کینه و انتقام از کاسنی که مسبب این مرگ شدن. با دیدم این فیلم لحظه به لحظه گریه کردم و توانستم بعد از سالهااااااا تمام اون آدم ها رو ببخشم خدا رو حس کنم از خدا معذرت بخوام بخاطر تمام بی مهری هام بخاطر بیتوجهی و کوتاهی کردن در حقش. عاشق خدا شدم چندباره که این فیلم رو دیدم و باز هم خواهم دید. من فیلم زیاد میبینم و هیج فیلمی به من قدرت بخشش نداد و خالی کردن از کینه و نفرت رو نداد
محمد از اراک 31/06/1398
من این فیلم رو بصورت اتفاقی در شب تولد همسرم و به اتفاق هم و نه بصورت کامل دیدیم به نظر من جذاب ترین و با تاثیر ین فیلمی بود که نقش عشق در خانواده و نقش خدا در زندگی انسانها و در پایان فیلم دو ساعت و در روز بعد چند ساعت وقت گذاشتم تا نام فیلم رو پیدا کردم و دنبال دانلود فیلم هستم
طاها از شیراز 04/07/1398
ما عادت کردیم به شنیدن اون عذابی ک میگن توجهنم اتفاق میوفته این فیلم بیانگر مهربان و بخشنده بودن خدا بود به من ک امید داد و باعث شد ک تغییر کنم و نقد شما اصلا جالب نبود
سمانه از کرج 04/07/1398
سلام اصلا فیلم و درک نکردین و نقدتون فوق العاده متعصبانه بود
لیلا از کرج 03/08/1398
والا نمیدونم چی بگم به شما فیلم فوق العاده زیبا و اثرگزار بود حس نزدیکی که من با خدا پیدا کردم تو این فیلم تو پای هیچ منبری و فیلم های ایرانی پیدا نکردم خجالت بکش فاقد ارزش نقد های شماست ...!!!
محمد صادق از کاشان 04/08/1398
فیلم بسیار عالی بود در مورد شناخت خداوند فارق از دیدگاه بشری ، برای افرادی که عزیزی را از دست دادند و پیش خودشون میگن چرا من یا چرا عزیز من که هیچ گناهی نداشتیم و نا امیدی از خدا و رحمت و عدل خدا ، بسیار مفیده ، کمک میکنه با غمهامون کنار بیایم و از دیدگاه بهتری به زندگی و دیگران نگاه کنیم و آینده بهتری در کنار هم بسازیم...
توی یکی از دیالوگهای زیبای این فیلم گفته میشه:
خوده گناه بزرگترین تنبیه هستش ...
ببخش تا بخشیده بشی ، گذشت کن تا خودت را از کینه دور کنی ، آرامش توی قلبهای بی کینه و خشمه ، خدا بهترین ها را برای بندگانش رقم میزنه اما تصمیم برای خوب بودن یا بد بودن با خودمونه...
یکبار با درک معنا و مفهوم ببینید جان عزیزتون بعد نقد و برسی کنید
باتشکر
سید مهدی از لاهیجان 05/08/1398
با سلام ممنونم که بهترین سایت نقد رو در حال حاضر در کشورمون دارید من فردی معتقد به دین اسلام هستم و در واقع آنجایی از فیلم برایم مشکل داشت که خدا رو محدود به مکان جلوه دادند و جلوه ای انسانی برایش به نمایش گذاشتند در واقع پس از مدتی فکر گفتم شاید براساس دین مغایرت داشته باشد ولی باز هم اعتقادات آدم میتونه کمی زیاد شود .وقتی که این فیلم رو برای بار اول داشتم میدیدم و سکانس های مختلف پشت سر هم طی میشد و گفتمان های خدا رو با او میدیدم نا خداگاه اشک میریختم من خودم سال پیش دیدم و امسال هم کنکور دارم و باز هم این فیلم را دوست دارم ببینم از شما ممنون بابت انتقاد ساززنده تون .
فیلمم کن: مهدی جان ممنون از تعریفتون.
مریم از کرج 09/08/1398
فیلم فوق العاده زیبا و آرامش بخش بود
زینب از کرمان 11/08/1398
فیلم فوق العاده زیبایی بود حتما ببینید خیلی تاثیر گذار بود
مرتضی مهدوی از ماهشهر 11/08/1398
فیلم خوبی بود ولی به قول دوستمون زیاد مسیحیت رو به نمایش گذاشته بود و تبلیغ دین مسیحیت میکرداگه فیلم دیگه ای در این سبک میشناسید لطفا معرفی کنید
منیژه کورش از تهران 16/08/1398
نقدبسیارغیرمنصفانه ای بودبنطرمن کسی این فیلم رادرک میکنندکه اتفاق مشابهی ویارنج بزرگی رادرزندگی تجربه کردند واین فیلم بنطرسمبلیک می ایدولی درواقعیت سفردرونی هرانسان بعدازرنج رابه تصویرکشیده ولحطه به لحطه منطبق برواقعیت وحقیقت است زیرابه شخصه لحظه به لحظه مراحل این سیردرونی راتجربه کردم ربطی به دین ومذهب هم ندارد مربوط به درون انسان وقوانین حاکم برنظام خلقت است
نازنین از تهران 12/09/1398
با سلام،
من از دیدگاه یک فرد شهودی که خیلی چیزها را تجربه کرده به این فیلم نگاه کردم.
پیام اصلی این فیلم برای من، موضوع بخشش و گیر نکردن تو اتفاقات و آدمها بود.... چند نکته به نظرم میرسه که دوست دارم سهیم بشم:
1- به نظرم پیام دعوت برای حضور در کلبه ای که اون جنایت آونجا اتفاق افتاده بود می تونست به شیوه بهتری به پدر داستان القا بشه. برای افرادی که شهود را تجربه کرده باشند مفهوم کلامم کاملا قابل درکه
2- داستانی که اول فیلم پدر در مورد یک شاهزاده هندی تعریف می کنه، که خودش برای شفاتی مردمش قربانی میکنه به گونه ای نشون میده که میسی کوچولو با رفتنش، نقطه عطف بلوغ روحی و رشد پدر و خواهرش (کیتی) را پایه گذاری میکنه
3- این موضوع که انسانها به شکل زنجیر وار بهم متصل هستند و هر عمل اونها به شکل عکس العملی در زندگی بقیه بازتاب داره و کلا روی زندگی اونها تاثیر میزاره به شکل خوبی نمایش داده شد. با گناه قاتل میسی، مسیر زندگی اعضای یک خانواده به کلی دگرگون میشه
4-دلیل حضور دختر آسیایی و مردی که ظاهرش به عربها میخورد برام حل نشد....
5- به نظرم دیالوگها و فضاسازی جای کار بیشتری داشت تا تاثیر گذاری دوچندان کنه
نازنین از شمال 08/09/1398
فیلم بسیار زیبایی بود.خدایی را که این فیلم به من معرفی کرد را بسیار دوست دارم.احساس کردم از زمانی که خودم را شناختم دنبال همچین خدایی میگشتم نمیدونم منظورتون از نقد با این چنین نگارش غیر منصفانه چیه!خدایی که توی این فیلم به من معرفی شد یه خدای ملموس،یه خدای مهربون.یه خدایی که ازش نمی نرسیدم،یه خدایی که منو مجبور به هیچ کاری نمیکنه واسه اثبات دوست داشتنش،من این خدا را دوست دارم.یه عمر به ما گفتن نماز بخون و روزه بگیر و حجابتو حفظ کن که اگه نکنی خدای مهربون!واست آتیش جهنمو برپا کرده و منتظرته..این فیلم منو بخدا نزدیکتر کرد ...................................................... لسلام
احمد از اهواز 12/09/1398
هدیه الهی بود این فیلم.برای من و همسرم که نوزادمونو به تازگی بخاطر مشکلی از دست دادیم ساعتها حتی بعدفیلم نشستیم و گریه کردیم.خدارو بگونه ای دیگه بهش رسیدم به خیلی از مسائل پیچیده زندگی تو این فیلم به ظاهر ساده ,به درستی و کاملأ قانع کننده جواب داده بود.
فقط متاسفم برای منتقد فیلم که توی جامعه ای بزرگ شده که فقط بخاطر پول کارش شده نقد فیلم....
علی از اصفهان 17/09/1398
به نظرم این فیلم یه فیلم فانتزی صرفا جهت تبلیغ دین مسیحیت بود
با هیچ کدوم بازیگرا به غیر از دختر چیه ک دزدیدنش،حال نکردم.
خیلی مصنوعی بازی میکردن.
فیلم چندتاسکانس ناراحت کننده و شبیه به درام داره اونم مربوط میشه به روابط خانوادشون که ربطی به مهارت بازیگرا و کارگردان نداره وطیبیعیه وقتی توی فیلم،پدرخونواده جنازه ی کبودشده ی دخترش رو بغل میکنه،مااشکمون در میاد.
از 10 به نظرمن 4
متین از پردیس 22/09/1398
فوق العاده عرفانی و جذاب هست توسیعه من به کسانیست که اگر ندیدند حتما ببینند
البته خیلی از منتقدان با عرفان مشکل دارند تحت تاثیر امواج منفی شان قرار نگیرید
مهرداد از تهران 24/09/1398
دوست نقاد عزيز...همه بينندگان فيلم ..فيلمها رو از ديدگاه حرفه اي نميبينن.درسته فيلم ضعف هايي داشت از جمله بازي ضعيف هنرپيشه اول مرد ..ولي داستان بسيار تاثير گذاري داشت و براي مني كه حوصله و وقت خواندن كتابش رو نداشتم عالي بود . بي انصافي نكن و از ديد افراد عادي فيلم رو ببين نه از جايگاه حرفه ايي. حسي خوبي كه بعد از ديدن فيلم بهم داد رو با هيچ فيلمي پيدا نكردم..ديدنش رو براي افرادي كه خدا رو قضاوت ميكنن شديدا توصيه ميكنم
سوده از تهران 28/09/1398
به جرات میگم که یکی از تاثیرگزارترین فیلمهایی بود که دیدم،
نیازی نیست بگردم که این فیلم چند تا بازیگر درجه یک داره و آیا اصلا جایزه گرفته یا نه، فقط این مهمه که تونست تاثیری بسباااااار عمیق روی قلب و روح من بذاره ..... به هزاران نفر پیشنهاد دادم که فیلم ببینن❤
فریبا از قزوین 03/10/1398
به نظر من این فیلم دارای چند پیام بود از جمله اونها: عدم قضاوت آدمها بود، وقتی داشتم نظر بقیه دوستان رو می خودندم دیدم که همدیگرو مورد قضاوت قرار دادند در صورتیکه بهتر هست بدون قضاوت دیگران فقط محترمانه نظر خودمون به فیلم رو بگیم . نکته مهم دیگه اینکه وقتی پدر خنواده در قایقی هست که آب سیاه وارد اون میشه نشون میده فکرکردن به گذشته ، خاطرات بد و کینه ورزی و ...باعث غرق شدن آدمی میشه و این صحنه فوق العاده جالبی بود.
جمله ای که در یک صحنه خدا به پدر خانواده میگه تو یک زندگی بدودن درد می خوای اما این شدنی نیست و... نشون میده برای متعالی شدن باید بهای اون پرداخت بشه.
در یک صحنه دیگه وقتی به پدر خانواده میگه قاتل دخترت و ببخش و اون تصمیم میگیره که بگه ببخشیدم بعدش تکرار می کنه که با گفتن این جمله هنوز آروم نشدم و خدا بهش میگه اشکالی نداره همین که به خودت فرصت بخشیدن بدی کافیه نشون میده واسه متعالی شدن باید زمان بگذره و اینکه گاهی وقتا باید کار خوب رو تکرار کنیم تا شامل مرور زمان بشه و....
اینکه خدا رو به شکل انسان نشون میده یعنی اینکه ما آدمها همگی یک خدا هستیم فقط کافی هست به خودمون بیایم خدا= به خودآ
در هر صورت همه چیز در این دنیا نه 100 درصد خوب و نه 100 در صد بد هست این فیلم همه مثل همه فیلمها نقتط مثبت و منفی داشت اما به لحاظ مفهومی بودن حتی اگر دیالوگها در بعضی قسمتها قوی نبود حدالاقل ذهن مخاطب را درگیر یه چالشهای قشنگ می کرد که باعث بشه علامت سوال هایی در دهن ایجاد کنه، اما اینکه مخاطب بعد از فیلم دنبال پاسخ به علامت سوال ها بره یا نه دیگه خودش تصمیم گیرنده هست.
در هر صورت ممنون از سایت خوبتون که این فرصت رو در اختیار بقیه قرار دادید تا نظرات خودشون رو مطح کنن. با سپاس
فیلمم کن: ما هم از شما و سایر دوستان برای مطرح کردن نظرتون در این وب سایت سپاسگزاریم.
کورش از .... 05/10/1398
یه نقد کاملا ناسیونالیستی در مورد داستان فیلم که البته قابله درکه.
یه نقد کاملا منطقی در مورد کارگردانی و تدوین.
سیاوش از ایران 25/10/1398
فوق العاده بود از این فیلم یادگرفتم زندگی رو
زهرا از تهران 28/10/1398
درود بر شما
از نقد حرفهای شما سپاسگزارم. تاحدودی با آن موافقم بخصوص تصنعی بودن بعضی صحنهها، ولی اینها باعث نشد حس و حال خوب دیدن این فیلم را از دست بدهم. امشب برای بار دوم آن را دیدم، بخصوص صحنههایی که شما آن را از نقاط ضعف فیلم میدانید.
دارم به فیلمهای روز سینمای ایران فکر میکنم، به این که ما خود را دیندارتر و نعتقدتر میدونیم ولی آیا تابحال توانستهایم فیلمی شبیه به این با این حس و حال بسازیم که در بیننده حس خوب ایجاد کند؟ شاید وجود دارد من نمیشناسم! لطفا اگر هست به من هم بگید. سپاس
فیلمم کن: زهرا جان ممنون از پیامتون. خیر قابل مقایسه نیست. سینمای فعلی ایران حتی از درست کردن قسمتی از دکور این فیلم نیز عاجز است.
هانی از تهران 07/11/1398
جز بهترین فیلم های بود که دیدم هر وقت هم حس خوبی نداشتم دوباره نگاه کردم وازش الهام های خوب می گیرم مخصوصا جایی که مربوط به قضاوت هست یا جایی که اندوه ایمان انسان رو از بین می بره...
آلیسا از تهران 17/11/1398
این نقد افتضاح بود
حداقل یه ذره نقد کردن یادبگیر بعد مردم رو ایستگاه کن.
سارا از تهران 29/11/1398
واقعا نقد غیر منصفانه ایی کردید این فیلم تصویر زیبایی از رحمت الهی رو نشون میده وواقعا ارزش بارها دیدن رو داره مخصوصا برای کسایی که عزیزی رو از دست دادن و یا در ناامیدی و افسردگی هستن ,من خودم به شخصه خیلی از گره های ذهنی ایم با خدا توسط این فیلم باز شد و فکر ونم شما یکی از مخالفان صد در صد فیلم mother هستید
آرمان از تهران 26/12/1398
احتمالا نویسنده ی این نقد یک منعصب مذهبیه که چون شکل نشان خدا رو در این فیلم با آموزه های مذهبیش مطابق نیافته یر همین اساس ناشیانه به کوبیدن فیلم به شکل متعصبانه ، لجوجانه و کودکانه ای ای اصرار داره ، در حالی که چشمش رو روی این همه کامنت مثبت بسته و فقط بدون سواد سینمایی خاصی دوست داره با قایم شدن پشت جلوه های بصری کار محتوای اثر رو بکوبه ، در صورتی که فیلم خیلی زیبا تضادهای انسان با خداوند از جمله عدالت ، قضاوت ، خیر و شر و ... رو بررسی کرده و کاملا قانع کننده بهشون پاسخ داده . پیشنهاد میکنم نویسنده ی این نقد بدون تعصب مذهبی و با پیش نیاز یک مقدار مطالعات عرفانی فیلم رو دوباره تماشا کنه
ندا از تهران 28/12/1398
یه فیلم فوق العاده بود که چقدر قشنگ وجود خدا رو توضیح داده من با این فیلم لشک ریختم هزار بار دیگه هم باشه با تمام وجودم نگاه میکنم چون توش درباره ایمان به خدا داره حرف میزنه این همه این فیلم پیام داشت این اینکه ببخشیم قضاوت نکنیم ایمان داشتیم به خدا و خیلی چیزای دیگه
عالیییی بوددددد عالیییی
پانته آ شکری هراتی از تهران 05/01/1399
سلام فیلم و سه بار دیدم و نقد شما رو کامل خوندم.
خدا هر چه ملموس تر نزدیکتر مهربانتر پس منآرامتر بخشنده تر و شاد تر .
دختران منبا این فیلم خدا رو شناختن .
کاری که ۲۰ سال درس دینی و قرآن و مدرسه و دانشگاه نتونست انجام بده .
و خدا رو دوست دارن
به جای اینکه از خدا بترسند.
من عاشق خدا هستم
میبخشم
شادم
و زندگیم را برپایه ی باور قلبی ام به حضور خدا طراحی میکنم.
علی از تهران 07/01/1399
ببينيد به نظر من اين فيلم نكات مثبت و منفي رو در كنار هم داره، اينكه قضاوت نكنيم، خود را ببخشيم و به خدا اعتماد كنيم. اينها پيام هاي مثبتي است كه ميشه از فيلم گرفت، اما نكته تاريك فيلم گرايش كارگردان به كليسا و مسيحيت است براي منه لائيك غيرقابل قبوله. ببينيد در جايي از فيلم نقش اول فيلم ميگه من نميتونم ببخشم، و در پاسخ ميشنوه كه تو ميتوني اما نميخواي، پيغام ازين بزرگتر؟! ميگه سعي كنيم با كار كردن بر روي خود، بخشش، شكرگذاري، اعتماد و همراهي خداوند ميشه به ارامش ذاتي در دو جهان رسيد، اما پرسش من اينه اين كارها چرا بايد در سايه دين و مذهب اتفاق بيفته؟ كاتاليزه كردن بندگان از خدايي كه من ميشناسم منصفانه نيست. در خصوص كارگردان هم بايد بگم صحنه هاي زيبايي خلق كرد و ارامش خاصي در فيلم بود. موفق باشين
مهدی از تهران 07/01/1399
مزخرف ترین نقدی بود که تاحالا راجب یه فیلم دیدم نقدت انقد مزخرف بود که ۴خط اولشو خوندم و ادامه ندادم چون هیچ درکی از فیلم نداشتی یکی از مفهومی ترین فیلمهایی بود که دیدم ربطی هم به مسیحیت و اسلام و غیره نداره!!!
مَسی از تهران 14/01/1399
واقعا عالى بود
يكى از دوستانم پيشنهاد داد ببينم
نقد كمى دور از انصاف بود
ندا از تهران 15/01/1399
سلام به نظر من نقد این فیلم کاملا شخصی است ،و ممکنه یه کارشناس سینما بتونه ایرادهایی که در ساخت و کارگردانی این فیلم هست رو بتونه تشخیص بده ،من خودم نه کارشناس فیلم و سینما هستم نه رشته دانشگاهیم به سینما ربط داره فقط برداشت شخصیه خودم رو نسبت به دیدن سه بار این فیلم میگویم :من سالهاست دارم روی خودم کار میکنم که با قوه منطقم تصمیم نگیرم و قدرت احساسم رو بالا ببرم به خاطر همین توی این کار خیلی پیشرفت کردم این فیلم فوقالعاده احساسی است و فوق العاده درجات رسیدن یک انسان به مرحله ایمان و اعتماد و توکل رو خوب نشون میده در این فیلم میشه حس کرد خدای جدیدی که شاید سالهاست ازش دور بودیم ،خدایی که نمیدیدش و یادم رفته بود رو در این فیلم میبینی خدایی که میشه باهاش غذا خورد ..میشه باهاش روی آب دوید ...میشه باهاش بخشید ..میشه باهاش رقصید میشه باهاش مهمانی رفت ..میشه باهاش حرف زد میشه بهش خیلی علاقه شدیدی داشت من در این فیلم این خدا رو دیدم و خیلی لذت بردم منطق من در دیدن خدا من رو وابسته دیدهها و شنیدها میکندو به دین و مسیحیت میکنه و من رو دورتر دورتر میکند ولی احساس من خدا رو در همه چی به من نشون میده و هیچ فاصلهای بین من و خدای من نمیزاره من این فیلم رو این طور دیدم و خیلی لذت بردم خدای من هم با من دید و ما با هم لذت بردیم از شما دوست عزیز برای نقد این فیلم ممنون. مرا عشقی است با خالق .......
وحید از کرج 15/01/1399
این فیلم کلبه آرامش بخش هستش
من چند روزی بود به مرگ فکر میکردم افسرده شده بودم
بعد از دیدن فیلم آروم شدم
سمیه از کرج 17/01/1399
از نظر من . تنها کسی میتونه ارزش کلمات فیلم و حسهاشو درک کنه که خدارو حس کنه در مرکز خودش حس کنه و به وجود ی روح عظیم و ی خودبرتر و ی راهنما در زندگی خودش و تک تک آدما ایمان داشته باشه
و زمانی به اینها اگاه میشی که خرد رو و اگاهی رو بفهمی و در لحظه حال زندگی کنی و زمانی شاد خواهی بود که دست از قضاوت برداری و به خدا درونت اعتماد کنی
فیلم بسیار واضح و گویا بود برای اون کسانی که نشانه ها رو سریع میگیرن
ممنون از همه شما .
رضا از سالزبورگ 25/01/1399
برداشت من هم ممکنه با برداشت دیگران متفاوت باشه. تو این فیلم بیشتر واژه بخشش پررنگتره و این واژه تو تمام فرهنگها مورد احترام هست و کسی نیست که از شنیدن کلمه بخشش احساس خوبی پیدا نکنه اما در عمل کاملا برعکسه و اگر کسی حاضر به بخشش باشه و این توانایی رو به اثبات برسون اون خود خداست .
سیده محبوبه از قائم شهر 26/01/1399
سلام.من یک منتقد نیستم.اما دوست دارم که نظر خودم رو بنویسم و تحلیل خودم رو به اشتراک بگذارم.تمام نطرات و زاویه های دید محتم هستند و این گوناگونی خیلی هم جالب و زیباست.چراکه ما انسانیم و با خصایل و اثرانگشتهای متفاوت.پس همانطور که قبول داریم که اثرانگشتانمان متفاوت است باید نطرات متفاوت را همانگونه که هست بپذیریم و قضاوت نکنیم.هیچ نقد خوب یا بدی وجود ندارد.فقط گوناگونیست و که زیبایی و قدرت خلق ما و خالق ما رو به رخ هستی میکشه.از نظرمن فیلم ساختن برای خلق اثری تاثیرگذار و ایجاد احساساتی متفاوت برای انسانهای متفاوت است.هر انسانی با توجه به درون خود این فیلم رو تفسیر میکنه.برداشت من از فیلم تدجه به مقوله قتل شدت انسانها بود که خیلی برلم جای سوال داشت.و این فیلم بهم کمک کرد که جوابهایی در حد فهم خودم دریافت کنم.دیگر کشی و آسیب به دیگری دراصل نشات گرفته از یک باور مخرب است درکودکی که قبول کرده ایم که آنقدر که باید خوب نیستم وگرنه مورد مواخذه قرار نمیگرفتم.این باور در ناخوداگاه انزجار از خویش را رقم میزند و دیگر کشی و اسیب به دیگری یعنی دراصل از این خوده منزجر فراری بودن و خودکشی کردن.که اگر درمان دوست نداشتن خود آسیب به دیگری بود پس با اولین اسیب به دیگری باید حالمان خوب میشد.اما چون این خوده بیمار و منزجر را به همراه داریم از خود نمیتوان فرار کرد.پس باز مرتکب آسیب به دیگری میشویم.و وارد چرخه ی باطلی که تا اگاهی صورت نگیرد و به خود دوست داشتن نرسیم همچنان تکرار و تکرار میشود.پس درمان تمامی دزدها دوست داشتن خود و توجه به تمام چیزهایی که دوست داریم و درلحظه ی اکنون زندگی کردن است.
امیر زاهدی از تهران 05/02/1399
متاسفانه فيلم همانطور كه گفته شد بسيار كسالت آور بود و زمان فيلم بسيار زياد بود طوري كه من در دو نوبت فيلم را ديدم. قسمتهايي كه ميتوانست كوتاهتر شود تا شايد ريتم فيلم كمي تند تر شود. سكانس كنار آبشار خيلي طولاني و خسته كننده بود. قسمتهايي كه با خدا صحبت ميكردند قانع كننده نبود و تاثيري در تغيير ذهنيت به وجود نمي آورد. شايد نياز باشد در چنين فيلمهايي از لوكيشن هاي وسيع تري استفاده شود. در كل فيلم معمولي رو به ضعيف بود.
مهشاد از تهران 09/02/1399
سلام
من هم از نظر كارگرداني و سناريو از فيلم راضي نبودم ولي به هركس ميشناختم فيلم رو پيشنهاد دادم و به همه گفتم فيلمش خوش ساخت نيست انگار يك عده آماتور فيلم رو ساختن ولي واقعا از نظر مفهومي قشنگه من مسيحي نيستم ولي خدا رو خيلي قشنگ توي اين فيلم حس كردم شايد اگر يك شخص مذهبي خشك بودم از فيلم خوشم نميرمد ولي دوست دارم هرچند وقت يكبار فيلم رو ببينم تا يك تلنگري باشه برام. در آخر نقد شما رو كاملا از نظر سينما قبول دارم واقعا ضعيفه ميتونست خيلي قوي تر باشه ولي از نظر فضاي عرفاني فيلم و ديالوگ هاش بايد بگم خيلي تاثيرگذاره.
سپاس
سارگل از تهران 10/02/1399
یه جوری نقد کردین انگار کارگردان فیلم باجناق تون بوده،،،،
شاید اگر از عرفان و تصوف اطلاع داشتین جور دیگری نگاه میکردین،به نظرم عالی بود چون یه تلنگر کوچیک بود برای آدما که خدا رو فراموش کردن و خدایی میکنند..
رضا از تبریز 12/02/1399
من يك چيز از اين فيلم فهميدم كه ايمان امريكاييها از ماها زيادتره
نسرین از تهران 24/02/1399
به نظرم فیلم قشنگی بود مخصوصا جایی که اون خانمه به مرده میگه از بین فرزندات کدومو حاضری بفرستی جهنم ...
روسانا از آبادان 27/02/1399
سلام
نمیدونم چندین بار این فیلم و من نگاه کردم خدا میدونه حسابش از دستم در رفته هر بار احساس نزدیکتری به خدا میکنم جواب تمام سوالاتم رو گرفتم
عشقم به خدا و باورو به او صد چندان شده
حمین حالا هم داشتم نگاه میکردم
هر ذره به ذره این فیلم اموزشه دیگه نمازم و با ترس و اجبار نمیخونم
برای نویسنده و کارگردان ... خیلی دعا میکنم چون خیلی ها رو از گم راهی در اورده
هر وقت ناراحتم یا دلم گرفته این فیلم و میزارم حتی گاهی که دارم کار منزل و انجام میدم انرژی خوبی به من و منزل میده
این فیلم منو عاشق خدا کرد و از این طریق من خیلی ها رو که مسبب همه مشکلاتش ون خدا رو مشناختن
کمک کردم و حالا اونا میدونن که خدا یعنی فقط عشق
و گند های زندگیشون و خودش ون باعثن
واقعا در مورد با این فیلم بی انصافی نقد کردین
چطور متوجه این نکته نشدین که چطور خدا و زیبایی هاش و به ما نشون میده
اگر روزی برای این فیلم نقد عمومی بزارید من حاظرم بیام و حرفم و ثابت کنم
خدایا عاشقتم مرسی که منو آفریدی
مرسی که این فیلم نامه نویس و کار گردان و آفریدی سپاس
فیلمم کن: تماشای معدود فیلم های مستند دراین موضوع جالب خواهد بود.
هامون از کرج 05/03/1399
وقتی نظرات هموطنانم رو میخوندم، شدیداً ناامید شدم. چراکه اکثریت قریب به اتفاق با این فیلم و نقدش با احساسات شخصی داد سخن سر دادن. اون هم احساساتی ناشناخته مملو از خلأهای شخصی، روحی و روانی. ساختار و سناریوی فیلم به غایت ناشیانه و کودکانه بود. دیالوگها سطحی و بدون بار معنایی تاثیر گذار بودند. یک فیلم واپس گرایانه که برای گیشه که احساسات خمارگونه مردم رو نشونه گرفته است.
فیلمم کن: ضمن سپاس از یادداشت شما هامون جان ما هم متعجبیم که چرا این همه فیلم های عالی یک کامنت هم دریافت نمی کنند اما .....
فریبا از بابل 15/03/1399
من چندان به فیلم و سینما آشنایی ندارم و نمی تونم نقد حرفه ای کنم . از دیدن فیلم لذت بردم و بخصوص یک نکته در فیلم خیلی برام تاثیر گذار بود و اونم این بود که پاپا یک زن یک سیاه پوست و چاق بود انگار به نوعی می حواست با تبعیض جنسیتی تبعیض نژادی مبارزه کنه و به نوعی صنعت زیبایی و مدلیسم را زیر سوال ببره
مسلم از کرمان 13/04/1399
بسیار فیلم جالب و دیدینی . مخصوصا برای ما مسلمانها که از خدا می ترسیم . پیشنهاد میکنم کسانی که ندیده اند حتما این فیلم رو ببینن
نسیم از مشهد 16/04/1399
خداروشكر منتقدين ما خيلي خوب ميفهمنن اين پدر يك ادم معمولي با تمام نقاط ضعف و قوت بود قرار نيست يك قديس تغيير پيدا كنه از اول تا اخر نقدتون حرف مفتي بود كه درمورد اين فيلم بسيار زيبا وتاثير گذار خوندم اين فيلم از اولش كه درست نگاه كني از دين صبحت وجانب داري نميكنه و واقعا فك نكنم قدر اين فيلم و شما بدونين چون شمااز فيلم خوب وبا معنا چيزي متوجه نميشين
مهدی از لاهیجان 20/04/1399
من واقعن با دیدن این فیلم حس خوبی گرفتم گرچه خودم اعتقاد داشتم نباید خدا رو به شکل انسان در می آوردن. ولی در کل بد نبود گرچه پر از اشتباهات گوناگون بود که شما هم بهش اشاره کردید بعضی جاها خیلی مصنوعی بود.
حمید از تهران 23/04/1399
بسیار فیلم پرمحتوایی بود و باید با دقت به صحبت ها گوش داد. نقدتون واقعا غیرمنصفانه بود . یک منتقد باید بدون جبهه گیری و با ذهن باز فیلم رو نگاه و سپس نقد کنه
شیرین از اهواز 27/04/1399
این فیلم رو به صورت اتفاقی دیدم و وقتی پای فیلم نشستم واقعا نظرم رو جلب کرد به طوری که حتی بقیه خانواده هم ناخودآگاه جذب فیلم شدن این ففیلم فوق العاده بود نقد شما خیلی غیرمنصفانه بود و با کمال احترام به نقد شما به نظرم با توجه به کامنتهایی که خوندم این نقد سلیقه ی شخصی شما باشه تا نقد قبل از خوندن کامنتا نقدتون رو خیلی منفی گرایانه دیدم ولی با خوندن کامنتا دلیل نقدتون واقعا پرسش برانگیزه این فیلم واقعا جذاب و پر آرامش و مفهومی بود و حتی آدم رو به اعماق خودش میبره.... شما نقدتون اینطور بود که فیلم رو با فیلم مقایسه کردین شاید فیلم دیگه ای هم باشه که قطعا جذاب باشه اما دلیل نمیشه زیبا بودن این فیلم زیر سوال بره... اگه یه آدم زیبا رو ببینیم دلیل نمیشه چون زیبا ترازون هست بگیم این زیبا نیس چون اون زیباس.... هرگلی بوی خودش رو داره و هرچیزی زیبایی خودش...
فیلمم کن: خاطر عالی آن دسته از خوانندگان عزیزی که این مطلب نظرشان را جلب، و لطف کرده و دیدگاه خود را در پای آن لحاظ می کنند معطوف می دارد که عدم پاسخگویی به بیشتر کامنت های منفی، بی توجهی و بی احترامی به این دوستان نمی باشد. چون مضمون بسیاری از نظرات مشابه است و ما در پای برخی از آنها به صورت مبسوط و تا جایی که شرایط ایجاب می کند پاسخ داده ایم لذا به خاطر تکراری و خسته کننده نشدن استدلال های به کار رفته از گذاشتن پاسخ برای تمامی نظرات با محتوای مشابه خودداری کرده ایم.
مینو از مشهد 08/05/1399
ببخشید فیلم های قوی تر از این فیلم تو همین سبک عرفانی و معنوی دقیق همین مطلب فیلم رو بگه میتونید معرفی کنید بهم؟
فیلمم کن: محدود کردن رابطهی فرم و محتوا به دلیل دوست داشتن افراطی موردی که توانستهاید با آن رابطه برقرار کنید (فهمیدن بدون زحمت) موجب از دست دادن و یا دست کم گرفتن آثار ارزشمند دیگر می شود. فیلمهایی با مضامین روحانی و یا عرفانی بسیارند اما از اینکه دقیقا این محتوا را با این فرم تکرار کرده باشند ما اطلاعی نداریم.
فروغ از اهواز 09/06/1399
باسلام. حضرت شمس میفرمایند:وآینه اگرچه بعد هزاران سال باشد
این سخن بدان رسد که من خواسته باشم.
حالا قضیه یادگیری ما از دنیای اطرافمون. حالا چه دیدن فیلم از محتوی تا کارگردانی باشه چه خوندن کتاب ومحتواش ونقد و... من نقادنیستم ولی محتوای فیلم عالی بود جای یادگیری مطالب زیادی رو درانسان نشان میداد. وبنظرم سازگاری با تمام ادیانهای الهی رو داشت وداره. ممکنه جایزه وغیره نگرفته باشه ولی ارتباط درونی با بیننده برقرارکردن وبزرگترین موفقیت رو بدست آورده. یاعلی
حسین ساکت از تهران 17/06/1399
فیلم بسیار سطحی ای بود خصوصا سکانس قضاوت و بخشش بسیار احمقانه بود. قضاوت نکردن و بخشش دو مقوله بسیار باشکوهی هست که در فیلم به شکل تهوع آوری بهش پرداخته شده بود که اصلا نمیتونست متقاعد کننده باشه. خدا هم در قالب یک زن سیاه پوست اصلا قابل هضم نبود.
عرفان از تهران 20/06/1399
فیلم بسیار خوبی بود و نقد بسیار غیر منصفانه...
جمله بالا با حداقل ۷۰ درصد ارا مورد تایید بقیه افرادی که نظر دادند هست...
نمره و امتیازش در سایتهای معتبر هم همین رو تایید میکنه.
پس شجاعانه بپذیرید که نقدتون به درد اقلیت مثل خودتون میخوره و نهایتا نهایتا یه نظر کاملا شخصی است
طیطو از تهران 14/07/1399
نقدتون غیر منصفانه بود فیلم دارای کدهای بسیار زیاد در ریتم و نرم آرام بخش بود ،،، و انسان را به تفکر عمیق همراه با چالش وادار میکرد .
الهه از اهواز 24/07/1399
سلام دوستان.اول از همه بگم که خداوند چیزی بالاتر از درک و شعور ماست وهیچ انسانی امکان شناخت ذات خدارو نداره چه برسه به یک کارگردان.نکته دوم اینه که واقعا نقد بی انصافانه و اولیه ای درباره فیلم شده و من به عنوان یک بیننده و از روی علاقه خیلی زیاد این فیلم رو چند بارررر دیدم.نکته سوم اینه که این فیلم خداوند رو به دور از هر محدودیت و اشتباهات فکری که ما برای خودمون ساختیم معرفی میکنه و به ما میفهمونه که خدا هم زیباست و هم مارو زیبا آفریده و هم صاحب همه خوبیهیت و ذره ای از وجودش رو به ما داده.ممنون از شما
مجید از زنجان 26/07/1399
با سلام
واقعا فیلمه خوبی بود⚘
من ادمه احساساتی نیستم ولی با دیدنش اشک از چشام جاری شد
واقعا درک ما از خدا همینطوره تا یه بلایی سرمون میاد از چشم خدا میبینیم و فردا که از اون بلا رد میشیم میگیم خودم تلاش کردم خودم خودم خودم
این فیلم حسه خیلی خوبی به ادم میده
رضا از تهران 26/09/1399
سلام و درود
نقد شما از روی حرفه ای که دارید قابل احترامه.
اما خارج از نقد فیلم ... این فیلم، فیلم بسیار زیبایی بود و چندین بار تماشاش کردم... متاسفانه من دچار افسردگی شدید بودم و از خانواده ام متنفر بودم... اما این فیلم رو که بار اول دیدم، افسردگیم درمان شد، مثل آب رو آتیش بود و بسیار آرومم کرد و تونستم اتفاقاتی که برام افتاده و پیش اومده رو بپذیرم... اگر این فیلم نبود پذیرفتن اتفاقاتی که برام در گذشته افتاده بود شدنی نبود... چندین جلسه رفتم پیش روانشناس برای درمان افسردگی و برای هر ساعت 200 هزار تومان میدادم... بهم گفت که باید بپذیری تا حالت خوب بشه... اما چطوری پذیرفتنش مسئله بود... و مراجعات من به روانشناس بی فایده بود و به جلسات بیشتری نیاز بود... اما این فیلم من حالم رو کاملا خوب کردم و از کارگردانش ممنونم... و خدارو شکر میگم که این فیلم رو بهم معرفی کرد.
من 10 سال درگیر این نفرت نسبت به خانوادم بودم و هیچ جوره نمیتونستم بپذیرمش و حضمش کنم... اما این فیلم فوق العاده پذیرشش رو برام بسیار آسون کرد.
فیلمم کن: در قدرت تاثیرگذاری فیلم ها بر آدمی تردیدی نیست و جای خوشحالی دارد که تجربه شما در این خصوص حاوی نتیجه فوق العاده مثبتی بوده است. اما بهرحال شما که براحتی تحت تاثیر فیلم ها حتی از نوع نامرغوبش قرار می گیرید بایستی مواظب باشید با دیدن هر فیلمی شخصیت و منش شما دچار تغییر نگردد. علت نفرت شما از خانواده به کسی مربوط نیست اما اعضای خانواده های بسیاری را دیده ایم که چگونه بر اساس دلایل بی ارزشی مانند کمی ارثیه چون گرگ به دریدن همدیگر مشغول شده اند و کینه آنها هیجگاه از میان نرفته است. نباید فراموش کرد که:
برادر که برادر خود خواب کند و نان خود خورد، خصم خانگیست (جنتی عطایی، با کمی فشرده سازی).
سیما از تهران 29/09/1399
چقدر عقده ایی هستید.. متاسفم که وقتمو برای نقد مزخرفتون گذاشتم.. اکثرا فیلمو دوست داشتن.. شما از اونایی هستی که بر اساس امتیاز نقد میکتی واین اصلا درست نیست.چه بسا فیلمایی هستش با امتیاز بالا مفهومی ولی حوصله سر بر..اما فیلمایی با امتیاز پایین اموزنده و عالی و باز مکرر میشه دید... پس اون امتیازها سلیقه یه عده قشر هستش نه همه...من امشب بر حسب اتفاق واسه بار پنجم این فیلمو دیدم و هربار منو بیدار میکنه ..تلنگر میزنه ب من.. چون خیلی خودمونی و ساده خدارو توصیف کرده بود همون زیباش کرده بود..خدا ب اندازه اون خدایی که اسلام خیلی ترسناک توصیف کرده نیست..دقیقا به همین مهربونی و صبوری هستش.. و کلی چیزای خوب میشه از این فیلم یاد گرفت.. نقد مزخرفتون واسه خودتون نگه دارید ..پر از عقده بود نقد شما..کپی شده از نقدای خارجی دقیقا و غیر منصفانه.متاسفم برای شما..نیتتون واضح بود که چرا همچین نقدی کردید...تمام.
سارا از شیراز 02/10/1399
این فیلم در ذهن من ماندگار خواهد ماند و به بهترین شکل خداوند رو به تصویر کشیده این فیلم جز شاهکار ها نیست اما جز تاثیر گذار ترین هاست
حمید از شیراز 07/10/1399
واقعا که نقد مزخرفی کردین، اونی که این فیلم رو نقد کرده واقعا انگار با عوامل فیلم و کارگردان مشکل شخصی داشته.
فرشاد از کیش 19/11/1399
واقعا متاسفم اول برای شما که نه خدا را میشناسی و نه تونستی تا حالا ارتباط قلبی با خدا برقرار کنی وگرنه اینطوری ارتباط گرفتن یکنفر با خدا را منکر نمیشدی . ممکنه خدا برای کسی نامه فدایت شوم ننویسه ولی به قلب همه دعوتنامه میفرسته و فیلم میخواسته اینو به ما نشان بده که شما متاسفانه جنبه های ذاتی فیلم را اصلا متوجه نشده و نقد بسیار غیرمنصفانه ای انجام دادی .
دوم متاسفم برای خودم که وقت گذاشتم و نقد بی محتوای شما را خوندم .
امیدوارم از این به بعد قبل از هر نقدی زوایای دید خودتون را کاملا بازکرده و به درستی انتقاد کنید .
موفق باشی
آیدا از شیراز 03/01/1400
ب اندازه سر انگشت یک کلمه از حرفات قبول ندارم
میتونم قسم بخورم تا الان تو زندگیم ۵۰۰ تا فیلم دیدم
و شاید ۸۰ ۹۰ تا سریال
و بین این همه اگ کسی بخواد خدا بشناسه
این فیلم بهترینه
معنی واقعی(خدا بزرگ تر است)(جبر اختیار )(عشق بین خدا بندش)(وجود نامحدود)(عقل تدبر عدالت خدا)و...
درک میکنی ب ساده ترین زبان ممکن نه مثل خیلی از فیلم ها گفتن ی عالمه دیالوگ نماد ک باید بشینی ساعت ها اونا رمز گشایی کنی
و عجب صبری خدا دارد...
اکبر از مرند 05/01/1400
با سلام
این فیلم عالی بود
برای من مهم پیامی رو که انتقال میده مهمه.البته نظر دیگران هم خیلی خیلی قابل احترام.با عشق همه چی حله
به نظر من نباید مقاومت کنم در برابر پیام این فیلم که میگه:
تبعیض نباشه
عشق بورز
قضااااوت نکن.......
وقتی انسان رو بدور از نژاد(از سیاه پوست گرفته تا شرقی و زرد پوست و سرخ پوست و سفید) و جنسیت و غیره نشون داده و والا
ادای احترام میکنم به چنین افکاری
عباس از هلند 13/01/1400
نقدتون شاید از دیدگاه تکنیکی باشه.ولی هر انسانی هر نوع ارتباط با خالق و اینکه داستانی که این ارتباط را واضح نشون بده کمک میکنهاین فیلم عالی بود
داود از تبریز 03/02/1400
شما دار بی انصافی میکنی.
فیلم در مورد خداوند و بخشش اوست.
وهر انسانی میتونه یه نتیجه خاصی از این فیلم بگیره
مریم از تبریز 08/02/1400
جدا از نقد شما که ممکن است درست باشه چون من زیاد فیلم ندیدم که بتونم نظر خاصی راجع به سناریو ها و یا تصنعی بودن صحنه ها،بدم شاید دیدگاه شما درست باشه ولی من خودم شخصا با دیدن این فیلم احساس آرامش بیشتری کردم و و واقعا ناخودآگاه چندبن بار در طول تماشای فیلم خدارو شکر کردم و اشک تو چشام جمع شد و همچنین شخصا خیلی چیزا یاد گرفتم از این فیلم و به دیگران هم معرفی خواهم گرد چون به نظرم توصیف خیلی خوبی از خدا کرده شده تو فیلم.
سوگل از تهران 08/02/1400
سلام.بنظر من فیلم تا حدودی خوب بود البته این نظر من هست و شناختی نسبت به سینما و فیلمها ندارم فقط برداشتم ازین فیلم این بود....ما نباید تصور کنیم فیلم کاملا به دین اسلام نزدیک باشه چون بین ادیان تفاوتهایی وجود داره (واینکه در فرهنگ مسلمانان با فرهنگ مسیحیت تفاوتهایی وجود داره). اینکه دنیای دیگه ای رو به ما نشون میداد .و میگفت چقدر خدا انسانهارودوست داره و انسان چقدر میتونه خوب باشه ویا اینکه از شیطان پیروی کنه و آدم بدی بشه .چ زمانی که یک انسان پاک از دنیا میره کجا میره و اینکه شیطان چقدر میتونه انسان رو منحرف کنه ولی ی جاهایی هم اینکه ازش خاسته شده بود اون شخصوببخشه جالب نبود چون کار اون شخص قابل بخشش نبود هر چند منظورش این بود که هرخطایی میتونه بخشیده بشه...در کل فیلم اینو میرسوند که باهم خوب باشیم دنیا خیلی کوچیکه وعمرانسان کوتاه
مرمر از شهرستان خمین 16/02/1400
سلام من این فیلم دیدم بسیار برای من که نسبت به خدا کم باور شده بودم و همه تقصیرات زندگیمو گردن خدا مینداختم خوب بود هیجان نداشت ولی برای من خوب بود در ضمن نقد شماهم بسیار جالب بود
مریم از کرج 31/02/1400
من دوسش داشتم خیلی رو بخشش آدما توزندگیم تاثیر داشت
آسی از تهران 12/02/1400
سلام به همه
به عنوان یک ایماندار، از این فیلم لذت بردم. از نظر آموزه های کتاب مقدسی، ایرادات کوچکی داشت ولی در مجموع، خوب به تصویر کشیده بود صلحی روکه مسیح میان زمین و آسمان برقرار کرده با کار نجات بخشش. در اثر صلح آشتی با خدا، ما به صلح درونی و در نتیجه صلح با همه دست پیدا میکنیم. به نظرم،این پیغام فیلم بود که تا حد زیادی موفق شد به بیننده منتقل کنه.
خداوند در مزمور داوود گفت: بچشید و ببینید که خدا نیکوست. امیدوارم روزی همه ی قلب ها به روی مسیح باز بشه و جهان پر از نیکویی و شیرینی خداوند بشه.
فیلمم کن: آگر وقت کردید فیلم Saint Maud را تماشا کنید.
رها از تهران 28/04/1400
فیلم بسییییار زیبا بود
من بارها و بارها دیدمش و هردفعه از دیدنش لذت بردم
ملیحه از اصفهان 11/05/1400
لطفا اول خودتون مفهوم و پیام یک فیلم رو دقیق متوجه شید و بعد دست به نقد اون فیلم بزنید. با تشکر.
نادر از کرج 05/06/1400
اسلام و عرض ادب به همه هموطنان که نظاراتشون رو نوشتن.
به نظر بنده این فیلم به جرأت یکی از بهترین و تأثیرگذارترین فیلمهای ساخته شده در این ژانر میباشد و دیدن آن را به تمام فیلمدوستان عزیز پیشنهاد میدم.
اما در مورد نقد این سایت(اگر واقعا بتواند این عنوان را یدک بکشد) باید عرض کنم کافیست فقط نظرات نوشته شده تاکنون را مرور فرمایید، ملاحظه خواهید کرد حدود ۹۵ درصد آنها مخالف نقد شما بوده و فیلم را عالی توصیف کردهاند. واقعاً همین موضوع کافی نیست تا در کار خود تجدید نظر کنید؟!!!
فیلمم کن: متاسفانه این 95 درصد مطلب کوتاه ما و همچنین پاسخ ما به نظرات را عمیق نخوانده اند.
غزل از تهران 10/06/1400
سلام و خسته نباشید به دوستان
دوستان حرف شما درسته شما از یک دید دیگه نگاه میکنید فکر میکنید اونا می خوان مارو جذب کلیسا یا به انسان پرستی دعوت کنند .
اما من بعد از دیدن این فیلم تو اون قسمتی که مک ب تنهایی می خواست روی اب راه برود و نتوانست و و پاهایش به داخل اب رفت
و اونجا پسر پاپا به او گفت تنهایی نمیتونی با من باید بری تا بتونی اینجا من این موضوع رو درک کردم ک بدون خدا واقعا ما هیچ عددی
نیستیم من به حرف های شما بی احترامی نمیکنم ی چند نفری داخل کامنتا گفتن که مارو به پرستیدن ادم ها دعوت میکنه
نه می خواست ی نشونه ای از داخل درون مارو نشون بده و می خواست به ما نشون بده که حتی اگرم ما از خدا ناامید بشیم
اون هیچوقت مارو رها نمیکنه همیشه پشت ماهه من اعتقاداتم خیلی قوی تر از قبل تماشا این فیلم شد
و بیاید به دید واقعی این فیلم رو ببینیم و ببینیم که واقعا اموزنده بود